Oro och hopp på bilmässan i Genève

Volvo XC0. Foto: Volvo

Bilmässan i Genève kommer med våren och ljuset har onekligen återvänt till bilbranschen. Men det saknas inte orosmoln.

I Kina fortsätter köpintresset, USA har kommit tillbaka efter krisåren 2008-2009 och i Europa gick försäljningen upp i fjol för första gången på sju år. Januari i år var den 17:e månaden i rad när den europeiska bilförsäljningen ökade. Men volymmässigt var det 2,5 miljoner färre nya bilar som såldes 2014 än före krisen. Och återhämtningen i Europa är bräcklig, varnar analytiker.

Det sjunkande oljepriset ger både hopp och oro. Det kan sätta fart på ekonomin om hushållen använder de extra pengarna för konsumtion enligt LMC Automotive, men det ger också risk för deflation. Om kunderna då väntar på att priserna ska falla ännu mer blir det stillestånd i ekonomin.

Rysk sparlågaOroligheterna i Ryssland och Ukraina slår också mot bilindustrin. Särskilt mot dem som har tillverkning i Ryssland som nu går på sparlåga.

Ovanpå det finns fortfarande frågan om överkapacitet kvar och bedömare i branschen tror att någon tillverkare kommer att försvinna eller tvingas gå ihop med någon annan. Särskilt tufft är det för volymtillverkare som inte har starkt fäste i Kina.

Samtidigt dyker ett nygammalt märke upp på Genèvemässan - tyska Borgward - som lades ner i början på 1960-talet. Nu gör sonsonen till grundaren ett försök att återuppliva märket.

I USA har det fallande oljepriset fungerat som en riktig köpmotor. Med billigare bensin verkar amerikanerna också bry sig mindre om det där med bränslesnåla, mindre bilar.

-De köper sina stora pickuper igen. Man är tillbaka i samma hjulspår, säger Martin Benecke, bilanalytiker på IHS Automotive.

XC 90 en ödesbilDärför konstaterar han att tajmingen är väl vald för Volvo Cars att lansera efterföljaren till XC 90. Den sjusitsiga suven är Volvos huvudnummer på Genèvemässan även om den redan har visats på olika salonger och andra tillställningar sedan i höstas och nyligen även provkörts av journalister. Men den beskrivs som en ödesbil för Volvo eftersom den banar väg för det helt nya modellprogrammet.

På mässgolvet finns det också svenskintresse i kinesiska Qoros. Flera tidigare Saab- och Volvoanställda hoppade på idén om att bygga ett märke från grunden med kunnande från västerländsk bilindustri och kinesisk prisbild. Den första bilen visades i Genève för två år sedan och det finns planer på lansering i Europa. På årets mässa handlar det om märkets första suv.

Mer svenskt finns det hos supersportbilstillverkaren Koenigsegg som alltid brukar satsa på att synas just på Genèvemässan. I år pratas det om en nyhet med namnet Regera som ett syskon till modellen Agera.

(TT)