Europa halkar efter Kina i racet om elbilsproduktion

Elbilstillverkning i Shanghai, Kina. Foto: SAIC Motor Corp, media room

Europeiska elbilproducenter investerar sju gånger mer i produktion i Kina än hemma. Kina har investerat 21,7 miljarder euro under det senaste året för att tillverka elbilar (EV), medan Europa andel ligger på bara 3,2 miljarder euro, enligt europeiska bilverkstädernas offentliga tillkännagivanden sammanställda av Transport & Environment (T & E).

Kina producerar en tredjedel fler bilar än Europa. Landet tillverkade drygt 23 miljoner personbilar 2017 jämfört med Europas 17 miljoner.  Därmed kan marknadsstorleken inte förklara den stora skillnaden i investeringar.

Kinas ambitiösa samhälleliga uppdrag, som kräver att bilproducenter tillverkar elbilar på sitt eget territorium, är en viktig drivkraft för investeringar i elektriska och elektroniska komponenter, ett incitament som för närvarande saknas i Europa.

Kinas nuvarande miljövänliga fordonspolitik i form av det nya energimandatet, innebär att bilproducenter beviljas krediter för produktion av elektriska och elektroniska komponenter som motsvarar 10 procent av den totala personbilsmarknaden år 2019 och 12 procent år 2020.

I november 2017 föreslog Europeiska kommissionen nya mål för CO2-minskning hos bilar på 15 respektive 30 procent år 2025 respektive 2030, men då fanns inte i något meningsfullt försäljningsmål för fordon med nollutsläpp.

EU: s miljöministrar träffas igen den 25 juni för att diskutera förslagets ambition, som många länder vill förstärka.

- Kina satsar beslutsamt på elbilar och vinner tävlingen. Det förstod att produktionen följer efterfrågan och efterfrågan skapas med en smart och ambitiös industripolitik. Men Europa kan fortfarande inte skaka av sin smutsiga diesel. EU: s ministrar har två val: Vi tar ställning antingen för ett EV-försäljningsmål för att behålla biljobben hemma eller vi kommer att tillåta europeiska bilproducenter att sälja smutsiga dieslar här, samtidigt som vi investerar inkomsterna från EV-produktion utomlands och importerar kinesiska elbilar, sade Julia Poliscanova, miljöbilchef för Transport & Environment. 

Volkswagen, Daimler och Renault-Nissan konkurrerar om för att få investera i kinesisk EV-produktion. Den största europeiska bilproducenten, Volkswagen-koncernen, leder gruppen med ett samriskföretag på 10 miljarder euro med kinesiska Anhui Jianghuai som ett led i initiativet Roadmap E för att öka EV-försäljningen till 1,5 miljoner globalt år 2025.

Nissan har lovat 8 miljarder euro som en del av ett joint venture med Renault och Dongfeng i ett försök att bli den dominerande EV-tillverkaren i Kina. Daimler AG gick ihop med Kinas BAIC i en satsning på 1,6 miljarder euro för att expandera produktionen av Mercedes-Benz EVs i en ny fabrik i Peking.

Europeiska biltillverkare har visat att det är just det starka kinesiska fordonsmandatet, som driver på deras investeringar. En VW-talesman berättade för Bloomberg att policyn "passar perfekt till vår nyligen beslutade färdplan för elektriska fordon."

Efter att ha beslutat om att producera elektisk Mini-modell i Kina meddelade BMW att beslutet följer affärsetiken; "produktionen hänger ihop med marknaden."

En nyligen genomförd studie av Cambridge Econometrics, som har sanktionerats av BMW, Renault-Nissan, Valeo, ABB, fackföreningar, konsumentgrupp BEUC och gröna icke-statliga organisationer, och som drog slutsatsen att drygt 200 000 nettojobb kunde alstras inom EU genom ett skifte från fossila bränslen till förnybara drivmedel före 2030.

Men för att detta ska hända krävs starka regler för att driva industrin att investera inom denna bransch. T & E uppskattar att om elbilar importeras i stor skala till Europa fram till år 2030, kan en tredjedel av tillverkningsjobb gå förlorade.

Markku Björkman