Saab tar flygledningsorder av Nato

NATO:s flygbas i Geilenkirchen får digitalt flygledartorn. foto: Saab

Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS, har fått en order för installation av ett digitalt flygledartorn vid NATO:s flygbas i Geilenkirchen, Tyskland. NATO:s flygbas i Geilenkirchen kommer att använda det digitala flygledartornet under renoveringen av det nuvarande flygledartornet. Detta är den första ordern på ett operativt digitalt flygtrafikledartorn till en militär flygbas. Leverans kommer att ske under 2020.  

NATO:s flygbas i Geilenkirchen har gett SDATS i uppdrag att leverera det första digitala flygledatornet för NATO, som har stora krav på tillgänglighet och säkerhet.  

– Vi är stolta över att NATO ger oss förtroendet att leverera ett operativt digitalt flygledartorn. Att SDATS väljs för installationen av den första flygbaslösningen är ett fantastiskt genombrott, inte bara för att NATO är beställare, utan för att det innebär att vi tar steget in på både den tyska och den militära marknaden. Med utrustningen kommer NATO att få tillgång till nya funktioner som möjliggörs av en digital flygtrafikledningslösning, säger Per Ahl, chef för Saab Digital Air Traffic Solutions.  

Det digitala flygtrafikledningstornet är ett genombrott inom flygtrafikledning och introducerades 2015 i Sverige när Örnsköldsvik Airport blev den första flygplatsen i världen att använda sig av flygtrafikledning på distans. Idrifttagningen av Örnsköldsvik Airport följdes av Sundsvall Timrå Airport i december 2017, och från och med 2019 kommer flygtrafikledningen vid såväl Linköping City Airport/Linköping-Saab flygplats och Scandinavian Mountains Airport i Sälen att fjärrstyras från Sundsvall. Saab har utvecklat andra generations digitala flygtrafikledningstorn som kommer att installeras i Geilenkirchen.