Premiumbilmärket Polestar lanseras i Frankrike. ”Äntligen”, utropar affärspressen efter introduktionen i landet kommer flera år efter andra länder.
Det är inte brist på intresse som försenat svenska Polestars inbrytning på den franska marknaden, skriver sajten Les Echos.
Geely-gruppens helelektriska varumärke anländer till Frankrike med en premiumpositionering. De kommer att behöva hantera de hinder som rests mot kinesiska tillverkare.
Förseningen beror på en konflikt om bilmärkets logotyp. Logotypen består av två V-formade figurer som pekar mot varandra, vilket skapar en stiliserad bild av Polstjärnan. Franska Citroën ansåg att logotypen bar en överdriven likhet med dess egna V-liknande logotyp och en domstol avgjorde till Citroëns fördel, vilket länge förhindrade Polestar att få in en fot på den franska marknaden.
De två tillverkarna nådde slutligen en överenskommelse sommaren 2022. Det har därefter tagit nästan tre år för Polestar att ta sig in på vad som håller på att bli deras 28:e marknad.
De tre elbilarna som lanseras i Frankrike - Polestar 2, 3 och 4 - utmärker sig genom ”de rena linjerna, kvaliteten på finishen och batteriets räckvidd”, enligt Les Echos, som samtidigt konstaterar att bilmärket kommer att tvingas hantera de ”hinder som införts mot kinesiska tillverkare”, i det här fallet Geely.
Polestar grundades 2017 under Volvos paraply, som kom att kontrolleras av den kinesiska tillverkaren Geely. Polestar har snabbt positionerat sig snabbt i samma nisch som Tesla.