Daimler Truck och Toyota tar nu nästa steg i sin gemensamma satsning på den asiatiska lastbilsmarknaden. De båda industrijättarna har beslutat att slå samman sina dotterbolag Mitsubishi Fuso och Hino till ett nytt gemensamt företag. En börsnotering i Tokyo planeras till april 2026.
Sammanslagningen innebär att Daimler Truck och Toyota, genom sina respektive dotterbolag, kommer att äga 25 procent vardera av det nya bolaget. Resterande cirka 50 procent ska erbjudas till externa investerare. Det nya bolaget kommer att verka som ett holdingbolag, där Mitsubishi Fuso och Hino samlas under ett och samma paraply.
Företaget ska ledas av Karl Deppen, nuvarande Asienchef för Daimler Truck, och kommer att omfatta över 40 000 anställda. Enligt ett gemensamt uttalande är målet att samordna resurser och kompetens inom områden som utveckling, inköp och produktion.
Daimler Trucks Daimler Trucks koncernchef Karin Rådström kallade sammanslagningen av Mitsubishi Fuso och Hino för ett historiskt steg.
Gemensamt fokus på skalbarhet och omställning
Toyota-chefen Koji Sato underströk vikten av att samarbeta för att forma framtiden tillsammans.
– Vi tror att vi måste forma framtiden gemensamt – sade han i samma uttalande.
Rådström betonade att både Mitsubishi Fuso och Hino Motors, som redan är verksamma i stora delar av Asien, genom samgåendet får ökade möjligheter att dra nytta av stordriftsfördelar. Enligt henne är just dessa effekter avgörande för att lyckas i branschens teknologiska omställning.
Det nya företaget kommer enligt plan att få sin börsnotering i Tokyo i april 2026, efter tidigare förseningar. Satsningen beskrivs som ett strategiskt svar på den snabba omställningen till fossilfria transporter samt det ökande behovet av kostnadseffektiv produktion i en konkurrensutsatt global marknad.
Försenad start efter tekniska problem
Planerna om samarbete offentliggjordes redan för två år sedan, då Daimler Truck och Toyota skrev under en avsiktsförklaring. Projektet har dock dragits med förseningar, framför allt på grund av problem relaterade till utsläppscertifieringar av motorer hos Hino Motors. Problemen har enligt företagen nu hanterats, vilket möjliggör det fortsatta arbetet.
Daimler Truck Asien uppgav i fjol att bolaget sålde totalt 102 870 nyttofordon under året. Omsättningen landade på 4,9 miljarder euro, med ett resultat före räntor och skatt (Ebit) på 225 miljoner euro. En talesperson från företaget påpekade att siffrorna inte inkluderar försäljningen på den indiska marknaden genom varumärket Bharat Benz, eller i Kina, eftersom dessa marknader sedan årsskiftet tillhör Mercedes-Benz Trucks.
Sammanslagningen ses som ett viktigt led i att effektivisera lastbilsproduktionen i Asien och rusta sig för framtida krav på både utsläppsreduktion och digitalisering.
Källa: dpa