Den amerikanska konkurrensmyndigheten FTC har utfärdat ett ganska hotfullt meddelande med adressen till företags marknadschefer. Där varnas de för ”opportunistisk och ogrundad marknadsföringen av artificiell intelligens i sina produkter”.
Enligt FTC är AI ett modeord som många marknadsförare missbrukar.
"Artificiell intelligens är en tvetydig term, som kan ha flera definitioner […] men en sak är säker: det är en marknadsföringsterm. Och vad vi inom FTC vet om marknadsföringstermer på modet så är det att vissa annonsörer inte kommer att kunna avhålla sig från att missbruka dem”, skriver FTC.
Att kunna säga att produkten använder tekniker med AI är som en helig gral för marknadschefer, ett effektivt säljargument som kan motivera ett högt pris eller ge en produkt stort medialt genomslag. Det är därför FTC i första hand vänder sig till marknadschefer.
"De bör känna till att, inom ramen för under FTC:s tillämpning av lagen, är falska påståenden om en produkts effektivitet vårt levebröd", står det vidare, utan att riskerna och påföljderna av sådana handlingar anges.