Nej till Saab-rekonstruktion

Vänersborgs tingsrätt säger nej till en rekonstruktion av Saab Automobile. Lagens krav är inte uppfyllda och därför blir det stopp, konstaterar rätten.

-Det är oklart med finansieringen och med de kinesiska intressenterna. Det är också oklart med medel som skulle tillföras bolaget från andra intressenter, sade lagman Gunnar Krantz och syftade i den senare delen på en finansiell lösning på kort och medellång sikt.

Han fortsatte:
-Det är oklart hur bolaget ska kunna fortsätta verksamheten med att bygga bilar.

IF Metall beklagar beskedet.
"Vi ska nu noga analysera den uppkomna situationen. Om inte företaget hittar en annan lösning eller begär sig själva i konkurs kan vi tvingas göra det de närmaste dagarna", skriver IF Metalls ordförande Stefan Löfven.

Han reser under eftermiddagen till Trollhättan för att tala med avdelning, klubb och medlemmar.
-Om det blir nej är vårt budskap att vi jobbar för att kunna gå vidare med en konkursansökan. Men vi säger inte i förväg om och när vi gör det. Den linjen håller vi, sade Unionens chefsjurist Martin Wästfelt i förmiddags.

Den huvudsakliga finansieringslösningen påstås, enligt tingsrätten, vara avtal som bolaget träffat under sommaren 2011 med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da. Kinesiska myndigheter måste dock godkänna avtalen. Det framstår, enligt tingsrätten, som oklart om och i så fall när berörda kinesiska myndigheter kommer att godkänna avtalen.
-I sin ansökan har Saab hänvisat till att avtal träffats med kinesiska avtal Pang Da och Youngman. De avtalen är villkorade med tillstånd från berörda myndigheter. Ansökan är i den delen knapphändig och det finns inget om när besked kan väntas, säger Gunnar Krantz.

Han lyfter också fram att uppgifterna om andra lösningar är mycket allmänt hållna.
-Förutom att det är oklart om bolaget får de investeringar man talar om är det oklart om det räcker till för att lösa bolagets finansiella problem på ett hållbart sätt, säger han.

Sveriges ingenjörer ska kalla sina 500 medlemmar i Trollhättan till ett möte med lokalföreningen där i eftermiddag. Där ska medlemmarna rösta om huruvida en konkursansökan ska lämnas in, enligt Camilla Frankelius, förhandlingschef för industrin.
-Alla halmstrån har ju tagit slut, så det är väl troligt att det här är en väg vi behöver gå, säger hon.

-Så fort vi får besked, om det blir ett ja, kommer vi skicka iväg konkursansökan.

Näringsminister Maud Olofsson är överraskad över beslutet.
-Det är ju väldigt ovanligt att tingsrätten säger nej till en rekonstruktion, säger hon.
-Vi får väl avvakta vad Saab-ledningen gör men också vad de fackliga organisationerna gör.

TT: Är detta slutet för Saab?
-Nej, det kan man inte säga. Det är klart att Saab är i ett väldigt besvärligt läge men det har man varit länge.

Avgörande är vad de fackliga organisationerna gör, säger Olofsson.

Fredrik Sidahl, vd för FKG, branschorganisationen för underleverantörer inom fordonsindustrin, förutsätter att Saab Automobile nu går mot en konkurs.
-Det är en otroligt tragisk situation för Sverige. Det är en uppenbar risk att vi tappat dynamiken vi haft med både Saab och Volvo, säger han till TT.

-Våra medlemmar kommer inte att få någonting. Allt hade varit bättre än det här, nu får de ingenting, de står sist i kön, säger Fredrik Sidahl.

Saab har möjlighet att överklaga tingsrättens avslag till hovrätten för västra Sverige senast den 29 september. Det krävs prövningstillstånd.

Riksgälden upprepar sitt besked till TT från i går, att oavsett om det blir rekonstruktion, en konkurs eller en fortsatt verksamhet för Saab har Riksgälden panter som gör att man klarar sig bra.

Saab kommer ju att överklaga beslutet, så nu får vi se hur processen utvecklas, säger finansminister Anders Borg.
-Det centrala är att vi kommer att stå vid sidan och stötta alla försök att säkra en produktion i Saab, att bolaget i en form kan finnas framöver, samtidigt som vi noggrant säkrar skattebetalarnas pengar, säger han och tillägger att staten har goda panter för de lån som getts.

Det troliga enligt Borg är att man kommer att städa i bolaget och skapa en ny grund.
-Jag föreställer mig att den del av produktionen kan drivas vidare och vara varaktig, men det är inte upp till mig att bedöma, säger han.

(TT)