I dag öppnar den internationella bilmässan i Genève för allmänheten.
Under tio dagar väntas 700 000 besökare betala drygt en hundralapp för att se biltillverkarnas nyaste teknik och design. Bilmärkena fortsätter att tävla om att pressa förbrukningen och erbjuda snåla, men kraftfulla motorer. Volvo Personvagnar visar till exempel att man kommit ner till 85 grams koldioxidutsläpp per kilometer med en dieselmotor på 190 hästkrafter i en V 40.
Bland de 900 fordon som ställs ut finns också flertalet elbilar och laddhybrider. Som uppladdningsbara Volkswagen Golf GTE som kombinerar eldrift med en bensinmotor. Men haussen kring eldrift som fanns för några år sedan är nedtonad.
-Nu är det en mognadsfas eftersom nästan alla tillverkare har elbilar, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för VW i Sverige.
Fortfarande är det ett problem med infrastrukturen för laddning på många håll. Flera tillverkare tar därför saken i egna händer. Nissan ska sätta upp cirka 500 laddstationer över Europa. I Sverige handlar det om 20 i samarbete med bland andra Fortum och Preem. Även amerikanska elbilsproducenten Tesla ska bygga upp ett nät av snabbladdare i Europa på samma sätt som man gjort i USA.
(TT)