BYD växer i Ungern för att undvika EU-tullar

Den kinesiska biltillverkaren har goda skäl att söka tillverkning i Europa. EU-kommissionen har uttryckt oro över vad man beskriver som statligt subventionerad överproduktion från kinesiska tillverkare och hotar med att införa strafftullar på elbilar som importeras direkt från Kina. Genom att producera fordon inom EU kan BYD delvis undgå dessa åtgärder. Bild: BYD
Den kinesiska biltillverkaren har goda skäl att söka tillverkning i Europa. EU-kommissionen har uttryckt oro över vad man beskriver som statligt subventionerad överproduktion från kinesiska tillverkare och hotar med att införa strafftullar på elbilar som importeras direkt från Kina. Genom att producera fordon inom EU kan BYD delvis undgå dessa åtgärder. Bild: BYD

Medan flera EU-länder försöker distansera sig från Kina av geopolitiska skäl, har Ungern valt en annan väg. Premiärminister Viktor Orbán har betonat vikten av strategiska partnerskap för ett mindre land som Ungern.

– Vi står fast vid samarbetet med Kina, sade Orbán vid ett gemensamt tillfälle med BYD:s ledning, och hänvisade även till engagemanget i den kinesiska Belt and Road-initiativet.

Trots växande spänningar mellan Kina och flera västländer, betraktar Ungern Kina som en ledande teknologisk aktör och en fortsatt nyckelpartner inom både industri och infrastruktur.

Ungern spelar nyckelroll i BYD:s expansion i Europa

Den kinesiska biltillverkaren har goda skäl att söka tillverkning i Europa. EU-kommissionen har uttryckt oro över vad man beskriver som statligt subventionerad överproduktion från kinesiska tillverkare och hotar med att införa strafftullar på elbilar som importeras direkt från Kina. Genom att producera fordon inom EU kan BYD delvis undgå dessa åtgärder.

Under 2023 levererade BYD totalt 4,27 miljoner fordon med alternativa drivlinor – så kallade New Energy Vehicles – vilket gör bolaget till världsledande inom detta segment. Globalt räknas BYD nu som den sjätte största fordonstillverkaren. I Kina, världens största bilmarknad, har BYD dessutom gått om Volkswagen som tidigare var den ledande aktören.

Källa: Merkur.de, Reuters, IMAGO, BYD, Ungerns regeringskansli.