SKF ökar försäljningen för femte året i rad
Rätt smörjmedel till rätt mängd är en av de viktigaste faktorerna för att en maskin eller produktionsprocess ska rulla som den ska. I takt med att allt fler industrier automatiserar maskiner och produktionsprocesser ökar efterfrågan på automatiska smörjsystem för SKF i Sverige.
– Försäljningen har stadigt ökat de senaste fem åren. Vi noterar en ökning i Sverige med 20 procent jämfört med förra året och ser en fortsatt positiv utveckling. Vi jobbar hårt med vår mission att leda utvecklingen inom smörjautomation och hjälpa våra kunder att utvecklas och stärka sin konkurrenskraft. Utöver detta har vi den allt starkare automations- och digitaliseringstrenden inom industrin som gör att efterfrågan på automatiska smörjsystemlösningar ökar, säger Janne Westerlund försäljningschef smörjsystem för SKF i Sverige.
Ökningen omfattar flera typer av smörjsystem och industriområden men kraftigast är ökningen inom mobila applikationer såsom gruv- och anläggningsmaskiner, grävmaskiner, skogsmaskiner och lastbilar. SKF noterar en ökad efterfrågan både från OEM-tillverkare och på eftermarknaden där smörjsystemen eftermonteras på befintliga maskiner.
– För att få ökad produktivitet och driftsäkerhet på anläggningsmaskiner installeras automatiska centralsmörjsystem i allt högre grad och även på mindre maskinmodeller. Dessutom är det en arbetsmiljö- och säkerhetsfråga att inte vara uppe på till exempel en hal skogsmaskin mitt i vintern i skogen för att smörja manuellt. Miljö- och säkerhetsaspekter blir allt viktigare och de automatiska smörjsystemen blir därför mer efterfrågade, säger Janne Westerlund.