Tysklands järnvägsexport ökade med 5,2 procent under 2016 till 6,1 miljarder euro, vilket motsvarar mer än hälften av sektorns omsättning ifjol på 11,8 miljarder euro.
Trots att industrins exportränta höjdes till 52 procent inom hemmamarknaden, meddelade tyska järnvägsförbundet, Verband der Bahnindustrie (VDB), att det inte var tillfredsställt med antalet order som mottogs under 2016.
Sammantaget minskade intäkterna från industrin med en halv miljard euro jämfört med 2015. Intäkterna hade också sjunkit något året innan.
Resultaten bestyrker en trend med ökad marknadssegregation och protektionism, sade VDB. Förbundet ansåg att i denna situation måste både Tysklands och Europas ekonomiska politik främja frihandel och öppen marknadstillträde.
Merparten av intäkterna (8,7 miljarder euro) genererades av order för ny rullande materiel och komponenter. Den internationella marknaden, som visade sig starkare än den inhemska marknaden för järnvägsfordon, uppvisade en försäljningsvolym på 4,8 miljarder euro.
VDB krävde också att den tyska regeringen börjar utveckla järnvägsforskning inom digitaliseringsområdet.