Tyska teststräckor byggs för el-lastbilar på autobahn

Tyskland är i färd med att skapa flera teststräckor för elektrisk fjärrtrafik på autobahn. Utrustningen är ny, men tekniken är mer än 100 år gammal.

Tyskland är i färd med att skapa flera teststräckor för elektrisk fjärrtrafik på autobahn. Utrustningen är ny, men tekniken är mer än 100 år gammal.

Fortfarande uppfattas den ekonomiska tillväxten som en helig dogm, och därför räknar vi med en stadig ökning av godstransporter som normalitet. Nyttigare vore dock att kunna lösa frågan om hur flödet av gods kan reduceras eller elimineras helt utan avsevärd belastning av miljön.

En tysk regeringskommitté har utarbetat en prognos som visar att landets godståg och järnvägsnät kommer att klara av endast en femtedel av den ständigt ökande varumängden fram till år 2030.

Nyligen bestämde sig regeringen i Berlin att börja experimentera med elektriska kontaktledningar för fjärrtrafik på motorvägen. Två provsträckor kommer utses inom en snar framtid, enligt nyhetsbyrån dpa, som meddelar också att det handlar om två autobahnavsnitt i delstaterna Hessen och Schleswig-Holstein.

Det rör sig om särskilt preparerade körfält med luftledningar, där specialutrustade lastbilar med strömavtagare kan köras på el. Till skillnad från batteridrivna fordon som måste laddas, kan dessa fordon köra hela vägen från Kiel till München utan att behöva tanka eller stanna vid bensinstationer.

Från den elektrifierade motorvägen via en ”normal” väg till slutdestinationen i en stad, kan sedan en dieselmotor göra det resterande smutsiga jobbet.

Frankfurter Allgemeine Zeitung rapporterar om att industrikoncernen Siemens, som producerar allt från hörapparater till kärnkraftverk, är redan i full gång för att testa hybridlastbilar på en testanläggning i delstaten Brandenburg.

- Dessa planerade två teststräckorna väntas bli färdiga före utgången av 2018, lyder budskapet från det tyska miljöministeriet.