Saabs Kockums nya ubåtsprogram A26 röner "stort intresse" från "flera", ej offentliggjorda potentiella kunder. Hur många A26-ubåtar som Saab internt planerar för att sälja de närmsta åren vill försvarskoncernen i dagsläget inte gå ut med.
Det säger Gunnar Wieslander, chefen för Saabs ubåtsverksamhet Saab Kockums, vid försvarskoncernens ubåtsseminarium på onsdagen.
Att utvecklingen av A26 sker i "väldigt nära dialog" med dess första kund, Försvarets materielverk (FMV), och i "tätt samarbete" med underleverantörer bidrar till att Saab räknar med att klara av projektet inom budget och fastslagen tidsram, fastslår Wieslander. Han tillägger att uppföljningen av dessa mål säkras via milstolpar.
Den 30 juni 2015 tecknades Saab A26-kontrakt med FMV. Kontraktet är på 7,6 miljarder kronor för att bygga, testa och leverera två nya ubåtar av typ A26. Den första ubåten ska levereras år 2022.
Till sina huvudkonkurrenter i västvärlden räknar Saab Kockums-chefen tyska TKMS, ägt av ThyssenKrupp som fram till år 2014 ägde Saab Kockums, samt franska DCNS, där franska staten är huvudägare.
Wieslander talade även om kraven på att moderna ubåtar ska klara av att spela flera olika roller. Detta innefattar allt tystare transport mellan aktivitetsområdena, nya högteknologiska sensorer och en mångsidig bestyckning.
Bestyckningen för A26 del innefattar en ny "megakanal" som är bred nog för att klara av att sända ut bemannade och obemannade mindre farkoster inifrån ubåten. "Vi är först i världen med att göra det här. Det skulle kunna bli en ny standard, jag hoppas det", konstaterar Wieslander kring denna "megakanal".
Bland dagens potentiella kunder visar "vissa på stort intresse medan andra är mer konservativa" när det gäller "megakanalen", säger han senare under frågestunden.
Längre fram i projektet planerar Saab för att, i linje med svensk ubåtstradition, göra "extrema" chocktester av sin första A26-ubåt. Syftet med dessa skarpa tester är att säkra ubåtsmodellen för att klara av att operera i miljöer såsom den på sina ställen minfyllda Östersjön, berättar Wieslander.
Parallellt med utvecklingen av A26 håller Saab Kockums på med uppgraderingar av Gotlandsklass-ubåtar. Här siktar Saab på att få in många av A26 egenskaper, svarar Wieslander på en publikfråga. Uppgraderingen av Gotlandsklassen innefattar bland annat en modernisering av sonarsystemen.
(SIX News)