På Salesforce utför "AI 30 till 50 procent av arbetet"

Salesforce grundare och vd Marc Benioff på World Economic Forum. Foto: WEF/Wikimedia Commons
Salesforce grundare och vd Marc Benioff på World Economic Forum. Foto: WEF/Wikimedia Commons

CRM-jätten Salesforce sysselsätter allt färre efter tillkomsten av generativ och agentisk AI. Områdena som berörs mest är mjukvaruutveckling och kundservice.

Salesforce är ett välkänt namn i San Franciscos som stadens enskilt största arbetsgivare och totalt har bolaget 50 000 anställda i världen.

– AI utför 30 till 50 procent av arbetet på Salesforce, sade Salesforce grundare och vd Marc Benioff nyligen i Bloombergs videopodcast, The Circuit with Emily Chang.

Han upprepade att denna tekniska revolution, enligt hans åsikt, innebär en möjlighet att "ställa om till arbete av högre värde", med andra ord att delegera repetitiva uppgifter till AI-assistenter så att människor kan fokusera på mer givande och kreativa aktiviteter.

Tidigare i juni lanserade Salesforce den tredje versionen av sin Agentforce-plattform, som, vilket namnet antyder, är baserad på agentisk artificiell intelligens. Dess mål är att omvandla AI-agenter till en arbetsstyrka som kan övervakas, styras och skalas lika rigoröst som mänskliga team.