Volvokoncernen öppnar en fjärde innovationsarena

Foto: Volvo
Foto: Volvo

CampX by Volvo Group är ett globalt koncept utformat för att påskynda ny teknik- och affärsinnovation inom hållbar mobilitet genom samarbete med startupföretag. Volvokoncernen har nu fyra innovationsarenor på tre kontinenter – i Frankrike, Sverige, Indien och USA – i och med öppnandet av nya CampX Lyon i Frankrike nyligen.

Inom ramen för CampX-konceptet bjuds startupföretag, som har lovande teknik för eldrivna och självkörande fordon samt digitala lösningar, in för att samarbeta med Volvos ingenjörer och affärsexperter under korta valideringsprojekt på CampX innovationsarenor. CampX erbjuder också ett ekosystem där startupföretag får tillgång till mentorer, nätverk och branschkunskap från Volvokoncernens experter för att kunna validera och testa sina idéer i laboratorier, verkstäder och i testfordon.

– Volvokoncernen har som mål att fasa ut koldioxid inom transportindustrin genom att utveckla innovativ teknik inom elektrifiering, automation och digitalisering. CampX är vår strategiska motor för att driva på denna omvandling genom partnerskap med innovativa startups. Vi samarbetar för att påskynda processen, säger Lars Stenqvist, CTO för Volvokoncernen.

CampX by Volvo Group öppnade i Göteborg 2019, och nu finns ytterligare tre innovationsarenor i närheten av Volvokoncernens forsknings- och utvecklingsanläggningar i Bangalore i Indien, Greensboro i USA och Lyon i Frankrike.

CampX Lyon kommer i huvudsak att fokusera på utfasning av koldioxid, urban logistik och uptime-tjänster för att minimera stillestånd för fordon.

Sedan CampX öppnade 2019 har fler än 50 startups utvecklat sina idéer på CampX by Volvo Group.