En innovation som ger avsevärt förbättrad energieffektivitet i grävmaskiner - Common Pressure Rail Hybrid system - har tilldelats Volvos Teknikpris 2021. Det skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Common Pressure Rail Hybrid-lösningen har utvecklats av Volvo Construction Equipment (Volvo CE).
Forskningsprojektet leds av Volvo CE-ingenjörer från Sverige och Sydkorea i nära samarbete nära med finska företaget Norrhydro och har sitt ursprung i en idé som togs fram i akademiska samarbeten. Idag har innovationen utvecklats till en verklig lösning som testas ute i fält tillsammans med kunder och förväntas snabba på elektrifieringen av Volvo CE:s större grävmaskiner.
– Den här innovationen innebär att Volvo CE kan erbjuda sina kunder en helt unik elektro-hydraulisk lösning som tar energieffektivitet till nya nivåer, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör inom Volvokoncernen.
Hur det fungerar
Common Pressure Rail Hybrid syftar till att maskinens samtliga arbetsfunktioner kopplar samman till ett hydrauliskt energilager via en gemensam uppsättning tryckledare (två eller flera). Energilagret, som består av hydrauliska ackumulatorer möjliggör energieffektiv återvinning av rörelseenergi samt effektförsörjning.
För cylinderdrivna funktioner används så kallade “smarta aktuatorer” för att uppnå energieffektiv konvertering från hydraulisk effekt till en variabel kraft och hastighet. Systemet medger även energiåtervinning och prestandaökning hos maskinens roterande laster, såsom svängfunktionen genom införandet av variabla hydraulmaskiner. Tack vare kraftigt reducerade energiförluster samt effektbidraget från hydraulackumulatorer kan en mindre drivkälla användas och kylbehovet minskar.