Sandviks division Stationary Crushing & Screening har gett teknikföretaget Semcon i uppdrag att digitalisera deras produktinformation och utbildningar.
Inom Sandviks division Stationary Crushing & Screening tillverkas maskiner för stenkrossning. Det är stora och komplexa maskiner som kräver mycket teknisk information och utbildning för att kunna användas och underhållas korrekt.
– Genom att digitalisera den tekniska informationen och ta fram digitala utbildningslösningar kan vi modernisera och stärka upplevelsen för både kunder och servicetekniker. Det gör det lättare för användare att ta till sig informationen och att hela servicekedjan effektiviseras vilket bidrar till en stärkt eftermarknad, säger Lars Löfgren, Business Development Manager på Semcon, i ett pressmeddelande.
I ett gemensamt projekt med Sandvik har Semcon utfört en förstudie med syftet att visa på hur digitaliserad produktinformation kan addera värde genom att optimera eftermarknadsaffären och möta olika slutanvändares behov. Genom att kartlägga nuläget och det önskade läget har även en ”roadmap” utarbetats, som beskriver hur en strategi kan utformas och implementeras.
Målet med att digitalisera produktinformationen är att stötta Sandviks division Stationary Crushing & Screenings digitala transformation och därigenom stärka eftermarknadsaffären, förbättra upplevelsen för olika användare och samtidigt öka kostnadseffektiviteten med att skapa och underhålla teknisk information och utbildning. Till exempel genom att återanvända information mellan teknisk information och utbildningar.