Stora Enso: intelligenta förpackningar väntar

Stora Enso presenterar i en ny rapport en analys av vilka framtidstrender som förpackningsindustrin kan vänta sig. Bland annat nämns det att detaljister bör kunna reducera hanteringskostnaderna med 50-70 procent genom att använda smarta förpackningslösningar. Rapporten visar också att andelen produkter från egna varumärken kommer att uppgå till 50 procent inom tio år, något som påverkar hur marknaden kommer ett behöva exponera sig.

- Vi vet att 70 procent av konsumenternas inköpsbeslut i dagligvaruhandeln fattas i butiken. Med tanke på att det råder stor konkurrens på marknaden kan förpackningarna i hög grad bidra till ökad försäljning och lägre kostnader i hela värdekedjan, säger Ravindra Parasnis, vd Stora Enso Packaging AB och Stora Enso Packaging Oy.

- De detaljister som bäst förstår och använder förpackningslösningarnas fulla potential kommer att ha störst chans att bli ledande på dagens och morgondagens marknad. Genom vår viewpoint fortsätter vi att dela med oss av våra kunskaper om framtiden inom innovativa förpackningar. Vi vill gärna föra en fortsatt dialog med våra kunder, säger Ravindra Parasnis, vd Stora Enso Packaging AB och Stora Enso Packaging Oy.

Framöver bör vi, enligt Stora Enso, kunna vänta oss intelligentare förpackningar, med RFID-teknik som effektiviserar logistiken, sensorer som kan förmedla temperatur och syreintrång samt nya ytbehandlingar.