Neoplan Skyliner hade sin officiella världspremiär på Busworld 2011 i Kortrijk i Belgien. I en packad mässhall visade MAN Truck and Bus upp den nya turistdubbeldäckaren.
Neoplan-designen är mer eller mindre legendarisk i bussvärlden och den har flera gånger fått internationellt renommerade priser. Därför var kraven höga på MAN:s designteam vid utformningen av den 5:e generationens Skyliner. Resultatet blev en övertygande och innovativ vidareutveckling av Neoplan Skyliner.
Den nya Skylinern har 83 sittplatser på en fordonslängd på 13,99 meter. Undervåningen är utformad som ”aktivitetszon”. Här ska det kunna säkerställas en snabb påstigning och genomgång för passagerarna till övervåningen. Undervåningen har en ståhöjd på 1,81 meter och en bred gång. På minst tre 10,5 tum stora LC-bildskärmar kan passagerarna på undervåningen antingen följa resan på vägen (via kamera på instrumentpanelen) eller titta på en inspelad film via DVD-spelaren, oberoende av om de sitter i eller mot färdriktningen.
På turistdubbeldäckare ställs det särskilda krav beträffande klimatiseringen. För den 5:e generationen av Skylinern har den utvecklats helt från början. Därmed ansvarar den konventionella klimatanläggningen längst bak i bussen endast för klimatiseringen av övervåningen, medan undervåningen är försedd med två egna förångare.
Tack vare det nya klimatiseringskonceptet och ett större överhäng baktill så har bagageutrymmet kunnat utvidgas. Förvaringsutrymmet kunde utvidgas till elva kubikmeter i den nya Skylinern. Bagageutrymmet är tillgängligt via stora luckor från båda sidorna av fordonet och en dörr på den vänstra sidan