Ny Volvo siktar mot Kina och USA

S90-teaser. Bild: Volvo
S90-teaser. Bild: Volvo

En ny stor Volvo presenteras i dag i Göteborg. Men S90 är inte främst riktad till svenska köpare.

-Detta är en viktig lansering i Kina och USA, säger Christer Karlsson, professor på Handelshögskolan i Köpenhamn.

Volvos gamla S90 slutade tillverkas 1998. Nu, 17 år senare, satsar Volvo Cars åter på en stor sedan - trots att sådana modeller inte har någon större plats på den svenska, kombi-inriktade bilmarknaden.

S90 kommer att byggas på fabriken i Torslanda, men köparna som modellen ska vinna åt Volvo finns främst i Kina och USA.

-I Kina gillar man skandinavisk design och europeiska varumärken. Bilen måste vara väldigt "europeisk", med gott intryck av teknologi och kvalitet, säger Christer Karlsson, som även är professor i den kinesiska staden Chengdu.

-Den som köper en sån här bil i Kina kör den inte själv. Man har en chaufför, tillägger Karlsson.

Ett mål att sikta mot är att få S90 godkänd som tjänstebil för myndigheter i Kina.

Marknaden i USA är mer svårbedömd.

-I USA är man väldigt intresserade av suvar. Men om man vill ha en stor sedan, ska den gärna vara europeisk, säger Christer Karlsson.

Han tror att det går att hitta egenskaper som får Volvos stora sedan att gå hem i både Kina och USA.

(TT)