Polis sökte igenom VW:s huvudkontor

Foto: Wikipedia/Vanellus
Foto: Wikipedia/Vanellus

Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg genomsöktes på torsdagen av tysk polis. Samtidigt står det klart att högste chefen för VW i USA redan förra året kände till biltillverkarens problem med avgasutsläpp.

Dessutom misstänks nu Volkswagen för att ha manipulerat olycksstatistiken i USA. Siffrorna är så bra de ifrågasätts. Enligt statistiken är VW:s olyckssiffror nio gånger lägre än snittet för USA:s elva största bilmärken, skriver di.se med hänvisning till nyhetsbyrån Bloomberg.

Syftet med polisräden i Wolfsburg var att säkerställa dokumentation som kan avslöja vilka som var inblandade i avgasfusket och samtidigt förklara hur det kunde genomföras, uppger åklagarmyndigheten i Braunschweig.

Skriftligt vittnesmål
Att Michael Horn, VW:s USA-chef, redan i fjol kände till "avgasproblemen" framgår av ett skriftligt vittnesmål till landets kongress. "Jag informerades även om att bolagets ingenjörer skulle jobba med myndigheterna för att lösa frågan", skriver han.

Horn, som i sitt vittnesmål inte namnger de ingenjörer som informerat honom, uppger dock att han först i september i år fick kännedom om de programvaror som användes vid avgasfusket - bara dagar innan bolaget offentligt medgav bedrägeriet.

Företrädare för Volkswagen har sagt att det fortfarande är oklart om bolaget faktiskt har brutit mot europeiska regler när man använde mjukvaror för att manipulera avgasutsläppen.

Men enligt tyska tidningen Süddeutsche Zeitung har en talesperson för VW bekräftat att mjukvarorna som utvecklats för att klara amerikanska avgasmätningar även hade använts i bilar sålda i Europa.

Upptäcktes i USA
Totalt ska elva miljoner dieselbilar ha försetts med den omstridda programvaran, ett avslöjande som raderat ut omkring 40 procent av Volkswagens börsvärde och lett till en utrensning i VW:s ledning och styrelse.

Fyra anställda har stängts av i kölvattnet på skandalen, men enligt VW:s nytillträdde koncernchef Matthias Müller verkar det inte troligt att den högsta ledningen för koncernen känt till fusket.

Det var USA:s miljöskyddsmyndighet EPA som upptäckte att flera av VW:s dieselbilar var utrustade med en programvara som såg till att fordonen släppte ut mindre avgaser vid tester än vid vanlig körning.

(TT)