I början av november ägde den femtonde upplagan av Krandagarna rum i småländska i Växjö. Det är ett årligt återkommande arrangemang som tar ett helhetsgrepp om tunga lyft och lyftsäkerhet. Bakom konferensen står Inspecta, ett av Nordens marknadsledande bolag inom besiktning, provning och certifiering.
Sedan år 2000 har Krandagarna varit en årlig mötesplats för kranvändare och alla som på olika sätt arbetar med kranar och tunga lyft. Under två dagar i november fick nära 300 deltagare och 35 utställare goda möjligheter att kompetensutveckla sig, träffa och utbyta erfarenheter med branschkollegor samt hålla sig uppdaterade kring den senaste branschutvecklingen kring kranar och lyftsäkerhet. Nytt för i år var att deltagarna, efter en inledande gemensam seminariedag, kunde välja mellan tre olika sessioner, de tidigare ”Hamn” och ”Industri” kompletterades med ”Byggmaskin”.
Höghöjdsarbete – bransch som växer
Inledningsseminariet skedde bokstavligen på allra högsta nivå. Sex meter över scenen berättade Inspectas besiktningsingenjörer Patrik Wallgren och Mattias Nilsson hängande i dubbla linor om hur Rope Access (industriell repklättring) kan användas för inspektion eller arbete när man inte kan eller hinner bygga ställningar, alternativt använda liftar, eller vid akuta räddningsuppdrag. Antalet personer som har certifikat för denna typ av arbete växer stadigt. Höghöjdsarbete kräver hög säkerhet – Sebastian Friedrich Mohrwind från österrikiska Innotech visade på skillnaderna mellan pseudosäkerhet och riktig säkerhet, som förutsätter godkänd utrustning, dokumentation av installationerna och utbildning.
Nordens tyngsta lyft
Kranar och andra maskiner/fordon inom verksamhetsområdet tunga lyft är omgärdat av såväl strikta säkerhetsbestämmelser som internationella certifierings- och standardiseringskrav. Och att förberedelserna är A och O påpekades också av Dennis Johansson och Erik Lundqvist från Havator, som genomfört några av Nordens tyngsta lyft, bland annat den nya bron över Drottningsholmsvägen i Alvik. ”Gör ett bra ritningsunderlag, ha tydlig kommunikation, granska uppställningsplatsen och ha professionella lyftledare.” Peter Muller från danska Port Trade Aps berättade hur man kan utnyttja kranars fulla kapacitet vid tandemlyft genom korrekt riskbedömning och synkronisering. ”Undvik lateral belastning av kranbommarna!”
Minska driftavbrott med rätt underhåll
Peter Ek från SSAB i Oxelösund berättade om hur man minskade antalet kranrelaterade stopp och haverier med nästan hälften under några år genom att gå över till riskbaserat underhåll (RCM). ”För varje lyftredskap gjordes en riskmatris och en kontrollplan som byggde på varje enskild komponents betydelse. Till samma kostnad fick vi en mycket högre tillgänglighet.”
Konditionsanalys av kranar
Konditionsanalys är ett annat viktigt redskap för säkerhet och tillgänglighet. Magnus Dahlberg, Inspecya Techology berättade om hur Inspecta genomför detta bland annat för kranar i svenska hamnar. ”Utan kranen stannar Sverige” speglar väl hur just landets viktigaste import- och exportcentraler är beroende av just välfungerande kranar. Norrköpings Hamn är en av de svenska hamnar där Inspecta har hjälpt till med att kontrollera kranarnas skick och ta reda på hur länge de är säkra att ha i drift. Kunskap som hjälpte denna hamn att besluta om kommande underhåll och investeringar. Mottot
Syftet med konditionsanalys är dels att få god kännedom om kranens återstående livslängd, men även att skaffa dokumentation och beslutsunderlag för framtida underhållsåtgärder och investeringar. Krananalysen bygger på ett systematiskt samspel mellan flera moment och en viktig del i arbetet är att kartlägga kranens historik. Helst bör den vara dokumenterad skriftligt, men så är inte alltid fallet och då får man lita på såväl det tränande ögat som tekniska hjälpmedel. Här berättade Dahlberg om Inspectas unika scanningmetodik, som gör livslängdsberäkning möjlig på basen av ett fåtal dokument.
Framtidens kranteknik
Framtidens kran är digitaliserad, intelligent och grön – åtminstone om man ska tro Jonas Kjerrman på Midroc Electro. ”Funktioner som anti-svaj, hastighetsberoende gränslägen för mjuk inbromsning, skydd mot ofrivillig frånkoppling och kollisionsskydd blir standard. Kranarnas motorer blir energisnåla och vi får återvinning av rörelseenergi, LED-belysning och smarta bussar och teknik för trådlös kommunikation, inbyggd webbserver samt komponenter med inbyggd diagnosteknik.”
Ny sektion om byggkranar
Det var på tiden att byggsektorn fick en egen specialsektion på Krandagarna vid sidan av hamn och industri, säger Lisa Larsson, som lett programarbetet för de femtonde Krandagarna. Under branschföredragen berättade Jan Heed, VD på Lambertsson Kranar, om hur den nya standarden EN 14439 påverkar uppställningen av tornkranar på byggarbetsplatser.
”Nya vindkartor och nya beräkningsgrunder ger en mer realistisk bas för kranuppställning. Europa har delats in i zoner, som indikerar vilka vindhastigheter som skall beaktas på olika platser. Sedan ska man förstås använda sunt förnuft, beakta fallvindar, förtätning av vinden, reflexvindar etc.”
Transportplattformen är en konstruktion som kan användas för person- och materialtransport vid byggen, men som inte uppfyller bygghisstandarden. Bertil Forsberg från Inspecta förklarade innehållet i den preliminära standarden prEN 16719. ”Dilemmat är att transportplattformen kan användas på två sätt med olika bärighet och hastighet och då måste uppfylla två standarder.”
Sanktioner ersätter straffavgifter
Om man vid besiktningen av till exempel en transportplattform finner att den ändrats eller används i strid med gällande regelverk skall besiktningsmannen rapportera detta till Arbetsmiljöverket. Då kan förseelsen bli föremål för en sanktionsavgift. Anders Åsén förklarar att processen med sanktionsavgifterna, som fastställdes av riksdagen 2013, är mycket snabbare och mindre byråkratisk än de tidigare straffavgifterna.
”Håll reda på besiktningsintyg och se till så att inte lyftanordningar används i strid med gällande föreskrifter så undviker ni sanktionsavgifter, som i värsta fall kan uppgå till 400 000 kronor!”