Dataspelbranschen växer
Nu har årets upplaga av rapporten Spelutvecklarindex presenterats. Rapporten visar fortsatt genomgående tillväxt för svenska spelutvecklare som sammanlagt ökar omsättningen med 17 procent till nästan 15 miljarder kronor. 2017 fanns det 343 spelutvecklingsföretag som tillsammans hade 5 338 personer anställda.
Antalet anställda ökade med 24 procent eller 1047 heltidstjänster. Det är nästan en fördubbling av antalet nyanställda jämfört med 2016, och motsvarar nästan exakt lika många som arbetade totalt i branschen under 2007.
– Att svenska spelföretag rekryterar och expanderar sin personalstyrka följer årets trend med fler investeringar i framtida bolag och projekt. Under 2017 nådde investeringarna och förvärven i den svenska spelbranschen över 2 miljarder kronor. I nästan samtliga fall var den ett svenskt företag som stod som köpare. Under 2018 har vi redan passerat 3 miljarder kronor, säger Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten.
Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen kommenterar: ”Många spelbolag rekryterar från utlandet för att fylla kompetensbehovet, och vittnar om svårigheter att få hit personal med snåriga regler för arbetskraftsinvandring, långa handledningstider och byråkratiska buggar. Det är glädjande att rekryteringsunderlaget breddas och att en fjärdedel av de som rekryterats är kvinnor. I år är första gången vi når 20 procent kvinnor i branschen. Det är en låg siffra, men det går åt rätt håll.
Strömbäck fortsätter: ”Vi har en aktiv bransch med bolag som satsar på framtiden och vill utvecklas. En majoritet av alla spelutvecklingsbolag är lönsamma, och spel är en exportindustri som bygger på kreativitet och skapande och som blir allt viktigare för svensk ekonomi.”