Volvos nya XC 40 hamnar i ett getingbo

Björn Larsson Rosvall/TT: Exakt hur Volvo Cars nya XC|40 ser ut avslöjas först på torsdag i Milano. På bilden en konceptbil som visades upp 2016. Arkivbild.
Björn Larsson Rosvall/TT: Exakt hur Volvo Cars nya XC|40 ser ut avslöjas först på torsdag i Milano. På bilden en konceptbil som visades upp 2016. Arkivbild.

Bilen blir intressant av flera anledningar. För det första blir nya XC 40 den första modellen som byggts på bolagets mindre plattform CMA (Compact Modular Architecture) och på den kommer även övriga modeller i 40-serien att byggas liksom Volvo Cars första renodlade elbil.

En annan intressant fråga som kommer att besvaras vid lanseringen i Milano på torsdag är vilken prislapp bolaget sätter på bilen. Det är nog få som ifrågasätter att Volvo Cars i dag är ett premiummärke med allt vad det innebär av högre kvalité och högre pris. Konkurrenterna till bolagets nya suv blir, åtminstone på den svenska marknaden, i första hand tyska tillverkare som Audi och BMW.

Alla med på tåget

Men bakom premiummärkena finns i dag en lång rad tillverkare som hoppat på suv-tåget. De små och mellanstora suv:arna och crossover-modellerna är i dag extremt populära i Europa med en försäljningstillväxt på 33 procent under första halvåret i år. Nästan var tionde bil som säljs i Europa kommer från de segmenten.

Bara på den pågående bilmässan i Frankfurt lanseras nya eller uppdaterade modeller från Citroen, Hyundai, Kia, Seat. Volkswagen lanserar T-Roc, en suv i Golfklassen som delar många komponenter med Audi Q 2. Priserna hamnar en bra bit under premiummärkenas motsvarigheter och Volvos prislapp på XC 40 kommer att avslöja hur och med vilka bolaget i första hand tänker konkurrera.

Säljer på säkerhet

Det är dock helt klart att Volvo kommer att lyfta fram säkerheten som det främsta säljargumentet. XC 40 kommer att få de flesta av säkerhetsfunktionerna som finns i de större XC 60 och XC 90. Av pressmeddelanden och reklamfilmer på Youtube framgår också att bolaget ser den lilla suv:en som en stadsbil. Designchefen Thomas Ingelath beskrev för en tid sedan bilen och målgruppen så här:

Det är "en bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC 40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet".