Schibsted säljer söktjänsten Hitta.se

Stefan Tocca och Alexander Hannerland köper tillsammans med Sprints Capital Management Schibsteds andel i söktjänsten Hitta.se. Foto: Stina Nilsson
Stefan Tocca och Alexander Hannerland köper tillsammans med Sprints Capital Management Schibsteds andel i söktjänsten Hitta.se. Foto: Stina Nilsson

Har legat vid sidan av bolagets huvudsakliga affärsområden

Ett avtal om försäljning av Schibsteds ägarandel i den svenska söktjänsten Hitta.se har ingåtts mellan Schibsted och köparna Alexander Hannerland, Stefan Tocca och Sprints Capital Management.

– Som söktjänst har Hitta.se legat lite vid sidan av våra tre huvudsakliga affärsområden Publishing, Market Places och Growth. Försäljningen innebär att vi kan koncentrera oss på att ytterligare stärka och utveckla vår kärnverksamhet. Hitta.se är ett stabilt och välskött bolag som jag vet att de nya ägarna kommer att förvalta väl och utveckla ytterligare, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.  

Hitta.se har utvecklats starkt de senaste åren och är numera en av Sveriges största sajter. Fokus har legat på att förflytta tjänsten från onlinekatalog till en modern lokal söktjänst, vilket har lett till att både räckvidd och kundbas har ökat markant. Affären innebär att Schibsted avyttrar hela sin ägarandel i bolaget – 90,2 procent.

– Vi ser en oerhört stor potential i Hitta.se. De olika plattformarna levererar närmare tre miljoner leads till våra annonsörer varje månad. Det öppnar för att skapa transaktionsbaserade intäktsmodeller och utveckla närliggande affärsben, säger Alexander Hannerland, vd och delägare i Hitta.se.

Hitta.se omsatte förra året 257 miljoner kronor och redovisade ett helårsresultat på 69 miljoner kronor . Bolaget har 65 anställda i Stockholm och Göteborg. Antalet anställda påverkas inte av försäljningen.