Fartgupp i sikte i Teslas framgångsfärd

Marcio Jose Sanchez/AP/TT: Teslas vd Elon Musk, här med lyxbilsmodellen Model X. Arkivbild.
Marcio Jose Sanchez/AP/TT: Teslas vd Elon Musk, här med lyxbilsmodellen Model X. Arkivbild.

Superentreprenören Elon Musk siktar inte bara mot stjärnorna med sitt rymdprogram SpaceX. Han spänner också bågen för elbilstillverkaren Tesla. Om fem år tror Musk att bolagets redan skyhöga värderingar kommer att dubbleras, vilket kan placera Tesla jämsides med världens mest värderade bolag, Googles moderbolag Alphabet och Apple, enligt tekniksajten Electrek.

Men vägen dit kan vara lång och krokig, enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid högskolan i Skövde.

Under andra halvan av 2017 väntas den uppmärksammade folk-elbilen Model 3, avtäckas i USA. Planen är att modellen ska locka en större målgrupp än den smala skara Tesla-entusiaster vi ser i dag.

Hajpen kan avta

Men Teslas ambition att charma fler kunder kan också stjälpa den exklusivitet som varumärket hittills har gynnats av på elbilsmarknaden.

I dag är Teslas modeller dyra och ligger på extremkanten i hela bilmarknadssegmentet. Med den nya mainstreambilen ska priserna för en elbil bli överkomliga på ett nytt sätt. Då är frågan hur det påverkar magin för dagens Tesla-kunder, säger Wickelgren.

Han tycker att Tesla nu går in i en intressant fas i bilindustrin. I och med den nya modellens förhållandevis låga pris kan Tesla börja konkurrera med andra bilar med förbränningsmotor och på allvar förändra bilindustrin.

Alla biltillverkare kommer att följa Tesla med lupp när de växlar om till en bredare målgrupp. De kommer att vilja veta om Tesla klarar av att möta en eventuellt ökad efterfrågan, om kunderna kommer att vara nöjda med räckvidden och om bilen kommer att sladda eller råka ut för andra problem, säger forskaren Wickelgren.

Säkerhetsrisker

Vad gäller säkerhetsfrågan visar det sig att vd Elon Musk tar många risker inför lanseringen av Model 3, skriver Reuters.

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån försöker Musk banta på tillverkningsprocessen för att så fort som möjligt leverera 373 000 förbeställda Model 3. På så sätt kan bolaget boka in en första försäljning på 115 miljarder kronor som kan väga upp för bolagets stora omkostnader.

Ett exempel är att Tesla har valt att köpa in färdiga bildelar på en gång, i stället för att följa industrinormen och först testa sig fram med billigare komponenter.

Dessutom kommer Tesla att skippa så kallade beta-tester och i stället försöka upptäcka eventuella felaktigheter i Model 3 med hjälp av datorsimuleringar.

Vill kapa tiden

Elon Musk vill kapa utvecklingstiden och få till en säker konstruktion så snabbt som möjligt. Det är inget konstigt i sig, det gör alla biltillverkare, säger fordonsforskaren Wickelgren.

Men även om det inte är en ny företeelse, är det icke desto mindre viktigt för Tesla att räkna in säkerhetsriskerna.

Det har alltid funnits en risk i att undermåliga säkerhetssystem kan leda till direkt trafikfarliga problem som hamnar i knät på kunderna. I andra fall har det lett till att stora biltillverkare har stämts av konsumentgrupper för att produkterna inte har varit färdigutvecklade.