Volvo Cars vinst för första kvartalet slutade på 3,5 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 3,1 miljarder för samma period 2016.
"Under de första tre månaderna har vi sett en stark efterfrågan på våra bilar i 90-serien, som har nått marknader över hela världen. Vi presenterade också den nya XC60 under första kvartalet och vi förväntar oss att denna bil har en positiv inverkan på försäljning och lönsamhet", skriver vd Håkan Samuelsson i kvartalsrapporten.
Omsättningen steg samtidigt till 47,6 miljarder kronor, jämfört med 42 miljarder kronor i fjol.
Totalt såldes 129 148 bilar jämfört med 120 591 bilar samma period 2016.
Framför allt är det marknaden i Kina som visar ett rejält lyft, 18,8 procent när totalt 23 335 bilar såldes.
Rörelsemarginalen sjönk samtidigt något, 7,3 procent jämfört med 7,5 procent året innan.
Volvo skriver i kvartalsperioden att detta är en effekt av lanseringen av den nya 90-serien liksom XC60 och växande personalstyrka. Volvo har utökat sin personalstyrka med 5 000 anställda till totalt 33 000.