Peter Kimpel tillägger dock i en kommentar att det mesta handlar om vad Rocket Internet definierar som engångsposter, som inte påverkar kassaflödet. Bland annat handlar det om stora nedskrivningar av värdet på Global Fashion Group, som säljer kläder online i Sydostasien, Latinamerika och Ryssland.
Förlusterna för Rocket Internets största satsningar har samtidigt börjat minska och tre av dem – klädsajten Namshi och möbelsajterna Westwing och Home24 – väntas gå plus mot slutet av året, skriver bolaget i sitt bokslut för 2016.
Rocket Internet har under tio års verksamhet byggt upp ett stort antal e-handelsbolag, som säljer allt från kläder till möbler och matleveranser till hushåll. Strategin är att på sikt börsnotera innehaven.
Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik var tidigare en storägare, men beslöt tidigare i år att halvera sitt innehav i Rocket Internet till 6,6 procent av aktierna.
Kinnevik-aktien stiger marginellt på Stockholmsbörsen efter rapporten, medan Rocket Internets aktie backar 0,6 procent på Frankfurtbörsen.