USA utvecklar ett militärt VTOL-plan med hybridmotor

Framgångsrika amerikanska tester visar att VTOL - flygplan kan snart flyga mycket snabbare och längre än något existerande propellflygplan, inklusive helikoptrar. Foto: DARPA
Framgångsrika amerikanska tester visar att VTOL - flygplan kan snart flyga mycket snabbare och längre än något existerande propellflygplan, inklusive helikoptrar. Foto: DARPA

Amerikanska Defense Advanced Research Projects Agency (Darpa) har avslutat testflygningar med ett nytt vertikalt startande och landande VTOL-flygplan inom ramen av ett program med namnet X-Plane.

Darpa är en amerikansk federal myndighet som sorterar under försvarsdepartementet. Darpa:s uppdrag är att bedriva och finansiera forskning i syfte att utveckla teknologi för militära ändamål.

- Nu fortsätter arbetet tills vi har tagit fram en fullskalig version av detta banbrytande plan, berättade Ashish Bagai, Darpas projektchef.

Flygplanet, som utvecklas och tillverkas av Aurora Flyg Sciences, har utrustats med 24 elektriska rotorer, varav 18 har installerats i de viktigaste vingarna och sex på andra ytor. Därmed möjliggörs både vertikal och horisontell vingburen flygning.

De framgångsrika testerna tyder på att det inte dröjer alltför länge innan detta VTOL - flygplan kan flyga mycket snabbare och längre än något existerande propellflygplan, inklusive helikoptrar. Dessutom kommer det nya planet att kunna starta och landa nästan överallt.

VTOL- testprogrammet startade i mars 2016 och den första fasen slutade efter sex provflygningar med en helautomatisk start, inklusive demonstration av sido- och bakåtflygning och automatisk landning. 

- Flygplanet visade upp exceptionella flygegenskaper, utan höjdförluster även när det gick över från vertikal till horisontell flygning. Detta underströk också VTOL- planets goda aerodynamiska egenskaper och kvalitén hos driftsystemets kraftöverföringsmekanism, förklarade Ashish Bagai.

Enligt Bagai kommer det färdiga flygplanet utrustas med en hybrid turbomotor vars elektriska generatorer ger drivkraft åt rotorenheterna. Slutligen kommer flygplanets rotorer att synkroniseras med generatorerna och förses med ett konstant varvtal.

Flygplanet hålls redo för eventuella ytterligare tester i framtiden. Under tiden kommer alla ansträngningar att fokuseras på utvecklingen av ett fullskaligt VTOL X- flygplan, vars officiella beteckning är nu XV-24A.  Detta plan blir fyra gånger tyngre än testflygplanet och kommer upp till flyghastigheter på över 555 Kilometer per timme.

- Jämfört med helikoptrar har vårt VTOL-plan 25 procent bättre svävförmåga. Detta är ambitiösa parametrar ifråga om planets prestanda, men vi tror oss kunna driva dagens teknik till max och skapa ny generation av vertikalflygande operativ kapacitet, sade Ashish Bagai.