"Blir inte någon klimatnytta med skatten"
Regeringen vill införa en flygskatt vars syfte är att minska utsläppen men vars konsekvenser dels kommer att bli oförändrade eller ökade utsläpp av koldioxid samtidigt som skatten kommer att försämra tillgängligheten och hotar 1 480 jobb i Västra Götaland.
– Genom att införa en flygskatt som inte tar någon hänsyn till hur mycket den enskilda flygresan påverkar miljön skapar regeringen inte någon klimatnytta med skatten. Däremot kommer vi att få kraftigt ökade kostnader för vår verksamhet. Priserna kommer att öka och det kommer i sin tur att minska efterfrågan med nästan 5 %, säger Mathias Winberg, regionchef på flygbolaget BRA i Trollhättan.
– På BRA har vi under de senaste åren investerat 2 miljarder i nya flygplan som minskar utsläppen av koldioxid med 35-40 procent, och vi arbetar för att få tillgång till biobränsle som ytterligare skulle minska flygets miljöpåverkan. När flygresorna blir dyrare kommer fler att välja bilen, så flygskatten kan faktiskt resultera i ökade utsläpp även på regional nivå.
– Kom ihåg att inrikesflyget redan minskat sina utsläpp med 23 % sedan 2005 och står för endast 1 % av svenska utsläpp av koldioxid, avslutar Mathias.
BRA trafikerar 13 orter i Sverige med Stockholm Bromma som nav, har 1 100 anställda runt om i Sverige och 40 anställda i Trollhättan.