Hamburgs nya konserthus är färdigt!

Elbfilharmonins stora konserthall med unik akustik. Foto: Elbfilharmonin Press
Byggföretaget Hochtiefs byggnadschef Werner Kuhn visar byggets svåraste del, konserthallens inåtbuktade gipsplattor. Foto: M.Björkman

Det omdiskuterade och kraftigt försenade konserthuset Elbfilharmonin i floden Elbe har tagit nästan tio år att bygga. Den första officiella konserten kommer att hållas i samband med invigningen den 11 januari 2017.

Svenska sopranen Camilla Tilling får hedersuppdraget att sjunga Beethovens nionde symfoni vid invigningen. Både Tysklands förbundskansler Angela Merkel och förbundspresident Joachim Gauck väntas närvara vid invigningen.

Hamburgs Elbfilharmoni är en imponerande byggnad, men den sprängde alla ekonomiska ramar. Endast fasadens glasmaterial kom att kosta 22 miljoner euro. Kostnaderna för bygget rusade iväg och slutnotan stannade på motsvarande över 7,5 miljarder kronor. Projektet försenades kraftigt och byggfasen avslutades först i november 2016. Egentligen skulle konserthuset ha tagits i bruk i 2011.

Byggnaden, som är ritad av den schweiziska arkitektfirman Herzog & de Meuron, byggdes vid det tidigare hamnmagasinet Kaispeicher A i Hamburgs nya centrala stadsdel Hafencity. Byggverksamheten startade i april 2007. Herzog & de Meuron ligger även bakom ”fågelboet”, 2008-års officiella OS-arena i Peking.

Den färdiga Elbfilharmonin innehåller utom en stor konsertsal med 2150 platser, en något mindre sal med 550 platser och på tredje våningen finns den så kallade Kaistudion, med 170 platser. Kronan på verket är ett sofistikerat ventilationssystem som avskärmar publiken och orkestern helt från störande ljudinslag i den omgivande hamnen.

Byggnaden är 110 meter hög och har ett totalt utrymme på 120 000 kvadratmeter. Olika typer av musik, från klassisk-, jazz-, världs- och till populärmusik ska framföras i konserthallen.

På en höjd av 37 meter, mellan betongfundamentet och filharmonins glasfasadförsedda övre del, finns en utsiktsplattform med namnet Plaza. Där ligger ett femstjärnigt hotell med 250 rum, barer, restaurang och 46 lägenheter.

Konserthuset Elbfilharmoni i Hamburg skulle bli stadens stolthet och en av Tysklands största byggarbetsplatser, men projektet försenades med flera år.  Konsekvenserna av dödläget som rådde i 2014, då byggkranarna stod stilla nio månader i Hamburgs nya Hafen City, blev ytterst dyra. Tvisten mellan staden och byggföretaget Hochtief fortsatte fram till slutet av projektet med ständigt ökade kostnader som följd. Det viktigaste för alla parter verkade vara frågan om vem som skulle betala i slutändan. Den största delen, cirka 70 procent av slutsumman står dock stadens skattebetalare för.

Dessutom behövdes det ytterligare minst 100 miljoner euro från Hamburgs stad för att färdigställa huset.

De ökade kostnaderna beror bland annat på extra anspråk och på att bygget drog ut på tiden. Tvister mellan Hamburgs stad och byggföretaget Hochtief ledde till att bygget stoppades tillfälligt bland annat för att en del skador på den bärande betongkonstruktionen under konsertsalen skulle undersökas.

En del av det gamla hamnmagasinet som bildar fundamentet för det nya huset blev också illa åtgånget och måste repareras.

Sedan tidigare pågår en utredning om ekonomin, som redan under första byggfasen rusade från 77 miljoner euro till långt över trehundra miljoner euro. Dessutom utreds det yttersta politiska ansvaret för förseningar och fördyringar.

Hamburgs stad tvingade fram en noggrann kvalitetskontroll av konserthusbygget. Under byggstoppet krävde staden att Hochtief skulle fortsätta arbetet utan dröjsmål.

Kritiken var hård mot Hamburgs styrande politiker och ett av Europas största byggföretag, Hochtief, fick också ”en ordentlig släng av sleven”. Om inte bygget hade kommit igång igen hotade staden att säga upp alla avtal med byggkoncernen.

Nu när projektet är färdigt brottas byggföretaget fortfarande med likviditetsproblem, delvis orsakade av Elbfilharmoni. Företaget försökte försvara sig mot kritiken genom att i sin tur hänvisa till kaotisk planering och ständigt förändrade idéer hos arkitekterna.

Lagom inför vintern 2013- 2014 klarade byggarna av att placera konserthusets iögonfallande tak högst uppe på byggnaden. Tyvärr kommer takets vackraste delar inte att synas från kajen. Taket är 15 meter högt och täcker en yta på 50 kvadratmeter.

För de speciellt intresserade finns dock en utsiktsplats högst uppe på taket, som består av mer än 100 prefabricerade och starkt ljusreflekterande betongplattor. Var och en av dessa har utformats individuellt beroende på byggnadens avsmalnande, asymmetriska form. Konsertpubliken kan också beundra ett aktningsvärt organiskt valv utan stödjande pelare underifrån.

Valvet består av kilformade stenar som hålls på plats genom att de pressas mot varandra. Eftersom belastningen från stenarna pressas vinkelrät mot belastningens riktning orsakar valv kraftiga horisontella tryck på de bärande byggnadselementen.

Ett 60-tal stålfjädrar, som har installerats under hallens vågformiga och spetsiga sida, utgör den enda förbindelsen mellan takkonstruktionen och hallen. Dess inre hölje står och svävar så att säga. Fjädrarnas syfte är att akustiskt separera konserthallen från övriga byggnaden. Totalt har 362 stålfjädrar inmonterats vid särskilda kontaktpunkter runt hallen, för att förhindra störande ljud utifrån.

Stora konserthallens unika akustik beror på väggytans konstruktion, som består helt av små fyrkantiga och inåtbuktade gipsplattor.

- Installering av plattorna var vårt största problem. Detta porösa material gav oss många gråa hår och bidrog till att höja kostnaderna, berättar byggnadschefen Werner Kuhn för journalister.

Elbfilharmoni är utan tvekan en gigantisk kultursatsning, kanske den dyraste enskilda på hundra år i Tyskland.

- Byggnaden är mer än bara en konserthall, berättar Reinhard Stuth, som är statssekreterare med ansvar för kulturen i Hamburg, vid en presskonferens.

Elbfilharmonie blir enligt honom också en symbol för Hamburg. Med sin arkitektur, som liknar en skulptur, kan det nya musikhuset i Hamburg bara jämföras med ett annat operahus, det i Sydney, menar Stuth.

Hafencity handlar dock om mycket mer än en ny konserthall. Runt Elbfilharmonie, vid floden Elbe pågår en febril byggverksamhet just nu. Hamburgs gamla hamn är en väldig arbetsplats sedan flera år tillbaka. I hamnen deltar bland annat Hochtief i byggandet av tiotusentals kontorsarbetsplatser och flera tusen bostäder, delvis i de gamla hamnmagasinen och delvis som nybyggen.