Trafikverket lanserar ett nytt samarbete med Trygghetsrådet i syfte att utröna möjligheterna att anställa medarbetare som lämnar Ericsson.
Regeringens infrastruktursatsningar innebär kraftigt ökade anslag till Trafikverket. I kombination med det systemskifte som digitaliseringen och automatiseringen innebär för infrastruktur- och transportsektorn medför detta ett stort rekryteringsbehov i hela sektorn. Vid en pressträff i Kumla idag lanserade därför Trafikverket ett nytt samarbete med Trygghetsrådet i syfte att utröna möjligheterna att anställa medarbetare som lämnar Ericsson.
– Allt sedan regeringen tillträdde har vi prioriterat ett förstärkt järnvägsunderhåll så att tågen ska komma i tid och företagens transporter ska komma fram. Med infrastrukturpropositionen höjer vi ambitionen ytterligare. Det är mycket positivt att regeringens investeringar i infrastruktur både bidrar till bättre pendlingsmöjligheter och skapar jobb i sig, säger Infrastrukturminister Anna Johansson.
– Vi tror att samarbetet med Trygghetsrådet bidrar till att vi bättre kan möta det omfattande behov av utveckling och rekrytering som Trafikverket har. Telecomindustrin har under långtid utvecklat tekniska lösningar och transportsektorn står inför ett omfattande teknikskifte, varför det är min förhoppning att vi ska kunna hitta den kompetens transport- och infrastruktursektorn behöver för att klara omställningen till ett modernt och hållbart transportsystem, säger Lena Erixon Generaldirektör för Trafikverket.
Trafikverket bedömer att de behöver rekrytera närmare 2 000 personer inklusive nästkommande års pensionsavgångar. Trafikverket kommer därför att tillsammans med Trygghetsrådet inleda en process som ska utröna möjligheterna att anställa medarbetare som lämnar Ericsson. Enligt Trygghetsrådet lämnar ca 1200 personer med relevant kompetens Ericsson vid årsskiftet 2016/2017.
Trafikverket har nu för avsikt att tillsammans med Trygghetrådet starta en process som består av tre huvuddelar:
Kompetensmappning (säkerställande av "rätt" kompetens. Medarbetarens intresse (varje medarbetares egen vilja att arbeta inom infrastruktur- eller transportsektorn.
Förutsättningsskapande åtgärder (utbildning, finansiering och diskussion med andra arbetsgivare i sektorn etc.)