Lynk satsar på Europa

Foto: Lynk & Co
Foto: Lynk & Co

Kinesiska Geelys nya bilmärke Lynk & Co, systerbolag till Volvo Cars, gör en stor satsning på Europa med start 2018. Bolaget vill kombinera nätförsäljning med en egen kedja av återförsäljare.

Debutmodellen, en mindre SUV som premiärvisades i Göteborg i oktober, lanseras på den kinesiska marknaden sista kvartalet nästa år och i Europa och USA senare under 2018, avslöjar bolagets vd Alain Visser i en intervju med Automotive News.

Lynk kommer att satsa på en egen kedja med omkring 500 bilhandlare i Europa. Det blir dock inga stora bilhallar utanför stadskärnorna utan mindre försäljningsställen och i shoppinggallerior samt tillfälliga "popup-stores".

-Den nuvarande modellen för distribution av bilar fungerar inte längre. Tillverkarna designar, utvecklar och bygger bilar, men sedan lämnar de över till utomstående bilhandlare och förlorar kontrollen över processen som är avgörande för varumärkesbyggande och marginaler. Vi vill ha kontroll över hela processen, säger Alain Visser.

Att enbart förlita sig på direktförsäljning via internet är inte aktuellt eftersom undersökningar visat att bara tio procent av bilköparna i USA och Europa är intresserade av den typen av distribution, enligt Visser.

Den första modellen, Lynk & Co 01 är byggd på plattformen CMA som utvecklats av Geelys utvecklingsbolag CEVT i Göteborg. Volvo Cars kommande mindre modeller ska byggas på samma plattform.

(TT)