Första passagerarflygning med biobränsle tillverkad av skogsrester

Biobränsleplanet efter landningen med kongressledamöter som passagerare. Foto: UD Department of Acriculture
Biobränsleplanet efter landningen med kongressledamöter som passagerare. Foto: UD Department of Acriculture

Alaska Airlines genomförde den första kommersiella flygningen med ett passagerarplan som använde hållbart och alternativt flygbränsle tillverkad av skogsrester från företaget Pacific Northwest.

Flygningen, som genomfördes med flygbränsle med 20 procents blandning av biobränsle, startade från Seattle-Tacoma International Airport den 14 november. Planet landade fem timmar senare på Reagan National Airport i Washington DC.

Det alternativa bränslet hade framställts av flis, stubbar och grenar som samlats in från överblivna virkesskördar eller i samband med skogsgallringsprojekt i ekonomiskogar på privat mark. Alaska Airlines kommenterade projektet i ett pressmeddelande. Flygbolaget underströk att hållbara alternativa flygbränslen minskar utsläppen med mellan 50-80 procent under bränslets livscykel, räknat från uppsamling av råmaterial, transport till en anläggning för bearbetning och produktion.

- Minskningen av utsläpp beror på vilken typ av råmaterial som används. Under den aktuella flygningen avsöndrades ungefär 70 procent mindre CO2 i skyarna än vid användningen av konventionella flygbränslen, vilket är en klar vinst för miljön och även för Alaska Airlines, förklarade flygbolaget.

Med hjälp av denna typ av biobränsle för kommersiella flygningar påskyndas återplanteringsprocesserna och detta kommer att skapa arbetstillfällen i landsbygdsekonomier genom uppsamlings- och omvandlingsprocesser, säger Alaska Airlines.

Biobränsleflygningen möjliggjordes som en del av ett femårigt samarbetsprojekt som lanserades 2011 med 32 universitet, företag och myndigheter med målet att producera mera miljövänligt flygbränsle. Projektet bistås av jordbruksministeriet US Department of Agriculture med 32 miljoner dollar.