SCA integrerar verksamheter

SCA integrerar sin affärsenhet MEIA (Mellanöstern, Indien, Afrika) med affärsenheten Consumer Goods. Detta för att ytterligare dra nytta av skalfördelar och kunskap samt för att öka effektiviteten.

Sammanslagningen av dessa affärsenheter ska enligt bolaget möjliggöra synergier och kunskapsöverföring inom konsumentverksamheten.

– Integrationen stärker vår konkurrenskraft i regionen och ger goda förutsättningar för lönsam tillväxt, säger Magnus Groth, vd och koncernchef i SCA.

Integrationen gäller från den 1 november 2016.

– Vi avser att implementera relevanta delar av vårt europeiska Go-To-Market Program i MEIA och dra nytta av innovationer på en större marknad, säger Volker Zöller, chef affärsenheten SCA Consumer Goods.

Affärsenheten MEIA omfattar idag personliga hygienprodukter och mjukpapper i regionen Mellanöstern, Indien och Afrika. Affärsenheten svarade för 2 procent av koncernens nettoomsättning under första kvartalet 2016. Affärsenheten Consumer Goods, som erbjuder konsumentprodukter i Europa, svarade för 30 procent under samma period.