Rekordår för Volvo Cars

Foto: Motorblog
Foto: Motorblog

Biltillverkaren Volvo visar en stark vinstökning och är på väg mot ett andra rekordår i rad. Bakom uppsvinget finns ett modellprogram som har tagits fram efter att Volvo såldes från Ford till kinesiska Geely och fick friare händer.

Volvo Cars trefaldigade sitt ekonomiska resultat under första halvåret, jämfört med samma period i fjol. Vinsten blev 5,6 miljarder kronor.

Försäljningen globalt har ökat med drygt 10 procent. Intäkterna växte från 75 miljarder kronor första halvåret 2015 till nästan 84 miljarder i år, och rörelsemarginalen ökade från 2,2 till 6,7 procent.

Bara glada siffror, alltså. Flera nya modeller har lanserats och blivit framgångsrika.

-Produktprogrammet är vårt starkaste någonsin, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Lyfte med nya ägare

Uppgången har kommit under de senaste åren, efter att bilföretaget såldes från amerikanska Ford till kinesiska Geely Holding 2010.

-Nu bygger vi till 100 procent Volvobilar, utan kompromisser. I efterhand kan jag väl säga att när vi gjorde det ihop med Ford-modeller hamnade man alltid i situationer där man fick göra kompromisser. Nu har våra ingenjörer, för första gången på många år, fått bygga en bil som fullt ut levererar Volvos styrka, när det gäller säkerhet, smart funktionalitet och design, säger Håkan Samuelsson.

Nästa nya modell som introduceras blir någon i den mindre 60-serien, som dock inte kommer i år.

Inga nyanställningar

Det är redan känt att alla Volvo-modeller ska finnas som laddhybrider, och att en rent eldriven Volvo lanseras 2019.

-Vi har bestämt vilken modell det blir, men berättar det inte utåt ännu. Sedan kommer en andra modell som elbil ganska snart därefter, säger Håkan Samuelsson.

De två första helt eldrivna modellerna blir en i 60-serien och en i den större 90-serien.

På vägen dit hoppas Volvo att 2016 blir ett andra rekordår i rad, efter toppnoteringen med 503 000 sålda bilar 2015.

Några stora nyanställningar på fabriken i Göteborg, där ett tredje skift infördes förra året, är dock inte på gång. Däremot byggs en fabrik i Charleston i USA, som ska tas i bruk 2018.

 

(TT)