Porsche Museum firar 40 år med transaxelbilar

Porsche 928.
Porsche 928.

1976 introducerade Porsche ett nytt drivsystem i och med Porsche 924. Motorn är placerad framtill medan växellådan sitter vid bakaxeln. Mellan 1976 och 1995 byggde Porsche en generation sportbilar som avvek från de etablerade principerna för 911. Modellerna var 924, 928, 944 och 968.

I samband med 40-årsjubileet av de här modellerna visar Porsche Museum 23 exemplar av bilarna inom ramen för en specialutställning ”Transaxeleran.” Från 924 till 928. Hälften av bilarna visas i muséet för första gången. Utställningen är öppen fram till den 16 oktober 2016.

Transaxelmodellerna var en stor ekonomisk framgång för företaget vid den här tiden. Porsche kunde sälja bilar med det nya drivsystemet till nära 400 000 kunder världen över.

Vid sidan av att ställa ut ett urval serietillverkade bilar och tävlingsmodeller, visar Porsche Museum också utvalda prototyper och konceptbilar som hittills aldrig lämnat muséets utställningshall. Till exempel visas ett antal olika utkast av Porsche 924, som till att börja med var en instegsmodell. Prototypen 924 Turbo Targa från 1979 visas nu för första gången. Även om den modellen aldrig gick i produktion användes designen vid utvecklingen av 944 Cabriolet.

Porsche 928 som hade premiär på Genèves internationella bilutställning 1977, var från början tänkt att ersätta 911. Porsche 944 kom i september 1981. Med sin 163 hk starka fyrcylindriga motor var den positionerad som en länk mellan 924 och 911. Ingen tidigare Porsche hade sålt så väl och så snabbt som 944. När produktionen upphörde 1991 hade totalt 163 302 exemplar av modellserien tillverkats. Porsche 968 utgör slutet på transaxeleran.