Digitaltryck kan driva framtidens tryckerimarknad

Digitaltryck är på frammarsch inom flera branscher, här är underlaget glas. Foto: Simon Matthis

Enligt Canons rapport "Insight Report: Digital Printing Directions", som genomförts av professor Frank Romano vid Rochester Institute of Technology och baseras på intervjuer med drygt 600 tryckerier runtom i världen, kommer digitaltryck att leda tryckerimarknaden från år 2020, då det går hand i hand med trenden mot korta volymer och print-on-demand. Rapporten visar också att små tryckeriföretag i framtiden kommer att blomstra med hjälp av nya arbetsflöden och ny teknik som följer i digitaltryckets spår.

–Digitaltryck har förekommit länge i vissa delar av tryckeribranschen. Det har exempelvis använts i många år för att trycka fakturor och kontoutdrag. Nu börjar även den övriga grafiska sektorn att haka på utvecklingen. Det förpackningsområde som växer snabbast vad gäller digitaltryck är dock förpackningar, säger Ronny Sundquist, affärschefområdeschef för Industri tryck på Canon Nordic.

Digitaltryckets främsta fördelar är att det är snabbare, enklare och många gånger även mer kostnadseffektivt jämfört med andra trycktekniker. Ytterligare fördelar med digitaltryck är att det är en teknik som gör det möjligt att snabbt skriva ut och växla mellan små serier av exempelvis förpackningar. Digitaltryck ger därmed kunden en ökad handlingsfrihet och flexibilitet.

Öppnar upp helt nya möjligheter

–Digitaltryck är en teknik som ger företag helt nya förutsättningar att trycka personifierade och kundanpassade erbjudanden, fakturor och förpackningar. Att trycka begränsade upplagor av förpackningar inför exempelvis jul är betydligt enklare och mer kostnadseffektivt med hjälp av digitaltryckstekniken. När man använder offsettryck krävs ofta stora serier, men med digitaltryck kostar det inte nödvändigtvis mer att skriva ut flera små serier av förpackningar med olika design än en större serie med enhetlig design. Det öppnar förstås upp helt nya möjligheter för förpackningstillverkarna och deras kunder. I framtiden är det exempelvis inte omöjligt att en stamkund erbjuds en förpackning med deras namn på, säger Ronny Sundquist.

Han anser att den nordiska marknaden överlag ligger långt framme vad gäller utvecklingen av digitaltryckstekniker. Tekniken som används idag är mångsidig och håller en genomgående hög kvalitet.

–Det råder förstås delade meningar om digitaltryckstekniken kan prestera samma höga tryckkvalitet som offsettekniken. Digitaltryckstekniken har kanske en bit kvar, men inom en relativt snar framtid är de båda teknikerna förmodligen tekniskt likvärdiga. Den stora utmaningen när det gäller tryckkvalitet gäller i första hand lyxförpackningar. Digitaltryckstekniken har fortfarande vissa begränsningar när det gäller tryck i exempelvis guld eller silver, säger Ronny Sundquist.

Strategiskt viktigt för branschens överlevnad

På den stora tryckmässan DRUPA, som arrangeras i Tyskland i juni tror han att många intressanta digitaltryckslösningar kommer att presenteras. Digitaltryck befinner sig fortfarande i en spännande tillväxtfas, vilket innebär att utvecklingen går snabbt och många leverantörer lanserar innovativa lösningar som kan komma att förändra tryckeribranschens spelregler.

–Rent strategiskt så fyller digitaltrycket en mycket viktig funktion för tryckeribranschen, som i många år präglats av minskad beläggning och sjunkande marginaler. Digitaltryck är definitivt en framtidsteknik som är mycket viktig för branschens fortsatta överlevnad. Det är därför mycket spännande att följa digitaltryckets fortsatta utveckling. Vinnarna på framtidens digitaltrycksmarknad blir förmodligen de leverantörer och tryckerier som kan erbjuda en helhetslösning med såväl hårdvara som mjukvara. Det räcker inte att leverera en konkurrenskraftig hårdvara, tryckerierna behöver även ha rätt kompetens för att verkligen kunna tillvarata digitaltryckets möjligheter, säger Ronny Sundquist.