LFV öppnar nytt forskningscenter vid Malmö Airport

Invigningen av centret för forskning och utveckling vid Malmö Airport. Foto: LFV
Invigningen av centret för forskning och utveckling vid Malmö Airport. Foto: LFV

Luftfartsverket har invigt ett nytt center för forskning, utveckling och avancerad flygtrafiksimulering vid Malmö Airport. Invigningen, som ägde rum den 23 oktober, markerar starten för en ny fas i LFV:s innovationsarbete med fokus på framtidens flygtrafiktjänster och hållbara lösningar för luftfarten.

LFVs forskning- och innovationsverksamhet bedrivs utifrån ett antal strategiska utvecklingsområden som utgår från flygtrafikledningens framtida utmaningar. Målet är att utveckla koncept och lösningar med tydlig nytta för luftfarten som ökar säkerhet, effektivitet, kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet i flygtrafikledningstjänsten.

Målet med forskningen är att nå en förståelse för vad som behöver utvecklas, varför och hur – och på så sätt lägga grunden för framtidens lösningar inom flygtrafiktjänster.

– Det här centret är en viktig milstolpe för LFV. Genom att kombinera vår långa erfarenhet med nya tekniska möjligheter skapar vi förutsättningar för framtidens flygtrafiktjänst. Jag är stolt över det arbete som redan gjorts och ser fram emot att följa den utveckling och innovation som kommer att växa fram här, säger Ann Persson Grivas, generaldirektör för LFV.

Forsknings- och innovationsverksamheten sker både i egen regi, men också inom ramen för samarbeten med universitet, andra myndigheter och organisationer både inom och utom Sverige.

Trafikverket och Horizon 2020, EUs ramprogram för forskning och innovation (SESAR), är de största finansiärerna. Andra samarbetspartners är Vinnova, CINEA samt universitet och högskolor som verkar inom LFVs forsknings- och innovationsområden.

Exempel på pågående forskningsprojekt inom LFV

  • AI-Prat: Röststyrd AI för automatiserad flyginformationstjänst i okontrollerat luftrum.
  • UTM-City: Testar integration av drönartrafik i stadsmiljö med simulatorer som kopplar bemannad och obemannad luftfart.
  • LARA: Testar hur digital samordning av luftrum mellan civila och militära aktörer kan integreras med flygtrafikledningssystemet TopSky i realtid.

    Källa: LFV