I år fyller Golf GTI 40 år. Volkswagen firar denna historiska händelse med en extra sportig specialmodell: Golf GTI Clubsport. Skaparna av ”GTI” upprätthåller på detta sätt Volkswagens tradition med jubileumsmodeller för Golf GTI, då specialmodeller togs också fram vid 20-, 25-, 30- och 35-årsfirandena.
Den direktinsprutade bensinturbomotorn i jubileumsmodellen levererar 265 hk, vilket gör Clubsport till den kraftfullaste serietillverkade GTI:n någonsin. Under acceleration höjer en speciell boostfunktion kortvarigt motoreffekten till 290 hk. Boostfunktionen aktiveras med en kickdown.
Golf GTI Clubsport erbjuds antingen med en 6-växlad manuell växellåda eller med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Båda versionerna accelererar upp till 100 km/h på 6,3 sekunder och topphastigheten är 250 km/h. Förbrukningen är 7,0 l/100 km vid blandad körning, oavsett manuell växellåda eller DSG, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 162 g/km för den manuella versionen och 160 CO2/km för versionen med DSG.
Speciellt för jubileumsmodellen har Volkswagens designers tagit fram en helt ny stötfångare, nya sidokjolar, en ny bakre diffusor, en ny takspoiler liksom smidda lättmetallfälgar.
Detaljer i sidoprofilen påminner om den ursprungliga GTI-versionen. Den första generationen av GTI karakteriserades av en bred svart dekorstripe som löpte mellan hjulhusen i höjd med stötfångarna. Som en hyllning till 1976 års Golf GTI återfinns denna dekorstripe också på jubileumsmodellen. Den svarta listen löper vidare framåt mot den omdesignade stötfångaren.
Golf GTI Clubsport lanseras på den svenska marknaden i sommar, men kommer endast att erbjudas under en begränsad tid, preliminärt till senhösten 2016.