En lättviktskonstruktion, tung prestanda och komponenter direkt från racingbanan. Nya Audi R8 Spyder debuterar på den internationella bilsalongen i New York som pågår fram till 3 april och modellen kommer till Sverige efter sommaren.
Efter introduktionen av Audi R8 2007, Audi R8 Spyder 2010 och totalt 27 000 sålda exemplar är det nu tid för andra generationens Spyder att ta vid. En taklös superportbil med 5,2-liters V10-motor, 540 hästkrafter och komponenter direkt hämtade från racingbanan.
Nya Audi R8 Spyder är utvecklad parallellt med GT3-racingbilen Audi R8 LMS och hälften av komponenterna som används i nya R8 LMS finns också i den nya cabrioleten. Nya Audi R8 Spyder är byggd på en lättviktskonstruktion bestående av såväl aluminium som kolfiber. Andelen aluminium är 79,6 procent och genom förstärkningar i trösklarna, A-stolparna och vindrutans ram väger Audi Space Frame 208 kg, samtidigt som vridstyvheten ökat med 50 procent. Torr väger nya R8 Spyder enbart 1 612 kg, vilket ger ett vikt/effektförhållande på 3,19 kg per hk.
Jämfört med föregående generation är nya R8 Spyder 14 millimeter kortare men samtidigt 36 millimeter bredare. Höjd och axelavstånd är däremot oförändrat. Precis som föregående generation har nya R8 Spyder en tygsufflett monterad bakom sittbrunnen för minimal vikt. Taket väger enbart 44 kg och manövreras elektroniskt. Upp- respektive nedfällning tar endast 20 sekunder och kan göras i upp till 50 km/tim. Bakom sittbrunnen finns också vältskydd, upp- och nedfällbar bakruta och vindskydd som ger ett betydligt lägre vinddrag jämfört med föregångaren.
Ur motorns 5 204 kubikcentimeter utvecklas 540 hästkrafter och 540 newtonmeter vid 6 500 r/min. Motorn har dubbla insprutningssystem för maximal effekt och effektivitet. 0 till 100 km/tim går på 3,6 sekunder, 0 till 200 km/tim på 11,8 sekunder och toppfarten är 318 km/tim. Motors ljudbild kan dessutom förstärkas med de standardmonterade klaffarna i avgassystemet som föraren kan öppna och stänga beroende på humör. Som tillval finns också ett sportavgassystem med extra vasst motorljud.
Jämfört med föregående generation har bränsleförbrukningen enligt NEDC-körcykeln minskat med tio procent tack vare cylinder on demand (COD) som automatiskt stänger av fem av motorns cylindrar vid lugn körning, det dubbla insprutningssystemet och frirullningsfunktionen i den sjuväxlade S tronic dubbelkopplingslådan. Vid blandad körning förbrukar R8 Spyder 11,7 liter per 100 km, vilket ger 277 gram utsläppt koldioxid per kilometer.
Nya R8 Spyder också utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift, vilken kombinerar tre tekniker; den sjuväxlade växellådan S tronic växlar snabbt tack vare dubbla kopplingar, en mekanisk differentialspärr i bakaxeln och en elektrohydraulisk styrd lamellkoppling vid framhjulen som fördelar kraften till fram- respektive bakaxeln. Systemet reagerar omedelbart och kan skicka upp till 100 procent av all kraft till både fram- och bakhjulen.