SCA Paper flyttar kundservice för containerboard från Bryssel till Umeå. Kundservicen för tryckpapper i BeNeLux och Portugal flyttas till Tyskland.
För att öka effektivitet och service till kunderna samlar SCA Paper all försäljningsadministration, kundtjänst och logistikplanering som rör containerboard till Obbola, SCA:s kraftlinerbruk utanför Umeå. Det innebär att den kundservice som hittills varit lokaliserad till Bryssel flyttas till Umeå. Sju medarbetare i Bryssel berörs av flytten och erbjuds arbete i Umeå.
– Genom att samla all kundservice i hela kedjan från order till leverans så ska vi kunna ge ännu bättre service till våra kunder, säger Mikael Frölander, marknadsdirektör containerboard på SCA. Vi vill utveckla partnerskap med våra kunder och det finns då ett stort värde i att samla alla dem som arbetar med kundtjänst och försäljningsadministration. Vår representation på marknaden påverkas inte av förändringen.
SCA Paper flyttar också kundservice för tryckpapper till Tyskland från Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Portugal. Förändringen berör sju medarbetare.
– Vi samlar våra resurser för kundservice för tryckpapper till vårt kontor utanför Dûsseldorf i Tyskland, säger Ulf Edman, marknadsdirektör tryckpapper på SCA. Ett resursstarkt kontor med gemensamt arbetssätt kan ge tryggare och effektivare service till våra kunder. Vi kommer att vara lika väl representerade på marknaderna i BeNeLux och Portugal som tidigare.
Enligt SCA så genomförs förändringarna successivt under 2016.