Trots sin revolutionerande potential har 3D-utskriftstekniken inte fått något större genombrott inom industrin.
Enligt Boston Consulting Group står tekniken för blygsamma 0,2 procent av den globala industriproduktionen i år. Vad krävs för att tekniken med additiv tillverkning ska skalas upp? Frågan aktualiserades på fackmässan 3D Print Lyon i Frankrike.
Enligt den franska branschsajten L’Usine Nouvelle har tekniken haft vissa framgångar hos tågoperatören SNCF och Dassault Aviation inom flygbranschen. Sektorn satsar nu på kompetensstandardisering och bättre kvalitetskontroll reservdelar av delar i produktionslinjer, enligt sajten.
– Vägen till 3D-utveckling är inte prototypframställning, det är produktion, säger Cyrille Vue, grundare av Erpro Group, ett företag med tre fabriker i Frankrike, som specialiserar sig på additiva tillverkningstekniker, till sajten.
– Det finns testfaser för att kvalificera processen och reservdelen; det måste verkligen finnas en överenskommelse mellan kunden och leverantören, är rådet från Cyrille Vue.