Frankrike har inlett en offentlig remiss om hur EU:s uppdaterade förnybarhetsdirektiv (RED III) ska implementeras i nationell lagstiftning. Ett av de centrala förslagen innebär att grön vätgas och dess derivat ska utgöra minst 1,5 procent av bränslemixen inom transportsektorn till år 2030 – en nivå som är högre än EU:s minimikrav på en procent.
Målet gäller så kallade förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung (RFNBO), vilket inkluderar grön vätgas och exempelvis syntetisk metanol. Enligt förslaget ska implementeringen ske stegvis – från 0,1 procent år 2026 till 1,5 procent år 2030, och vidare till 2 procent år 2035.
Tydliga sanktioner vid bristande uppfyllelse
Om målen inte nås kommer drivmedelsleverantörer att få betala en avgift på 80 euro per gigajoule utebliven energi. Med vätgasens energiinnehåll (cirka 120 megajoule per kilo) innebär detta en straffavgift på omkring 9,60 euro per kilo vätgas som saknas i bränslemixen. Måluppfyllelsen ska granskas via det digitala registersystemet CarbuRe senast den 1 mars varje år.
Utöver det generella målet föreslår regeringen ett särskilt delmål för flyg- och sjöfartssektorn: minst 1,2 procent av bränslet till dessa sektorer ska bestå av syntetiska bränslen framställda med lågkoldioxid-el senast 2030 – en nivå som ökas till 2 procent från 2034.
Framställningen av sådan el kan även inkludera el från kärnkraft, vilket öppnar för vätgasproduktion med stöd av det franska elsystemets kärnkraftsandel.
EU:s regelverk och den franska vätgasstrategin
Frankrikes förslag ligger i linje med flera nya EU-direktiv som väntas driva efterfrågan på grön vätgas i hela unionen. RED III kräver att industrier som tillverkar ammoniak, kemikalier, stål och raffinerade bränslen ska använda minst 42 procent grön vätgas senast år 2030 – en andel som ska öka till 60 procent år 2035.
Andra EU-regler kompletterar direktivet:
– AFIR-direktivet (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) kräver att samtliga medlemsländer senast 2030 ska ha publika vätgasstationer var 200:e kilometer längs TEN-T-nätverkets huvudrutter
– FuelEU Maritime kräver att fartyg över 5 000 ton minskar sina växthusgasutsläpp stegvis från år 2025 till minst 80 procent år 2050
– ReFuelEU Aviation kräver att 1,2 procent av flygbränslet år 2030 ska utgöras av syntetiskt bränsle, ett mål som stiger till 35 procent år 2050.
Skärpta krav på grön vätgas i fransk transportpolitik
Sammantaget skapas en rättslig och marknadsmässig struktur för att vätgas ska kunna användas i sektorer där utsläppsminskningar är svårnådda med elektrifiering.
Samtidigt har Frankrike reviderat sitt mål för elektrolysörkapacitet nedåt – från 6,5 gigawatt till 4,5 gigawatt – med motiveringen att insatserna i första hand bör riktas till tunga transporter, flyg, sjöfart och industri, snarare än till personbilssektorn.
Branschreaktioner och fortsatt osäkerhet
Den nya strategin har dock mötts med viss skepsis från branschhåll. Flera aktörer menar att förslagen ännu saknar tydliga mekanismer för att faktiskt stimulera användningen av grön vätgas, särskilt inom transportsektorn. Pierre-Etienne Franc, vd för investeringsfonden Hy24, kallade strategin ”strutsartad” och efterlyste mer konkreta åtgärder för att driva efterfrågan.
Regeringen öppnar för viss flexibilitet i sina mål. I remissförfarandet, som pågår till den 10 juni, efterfrågar man synpunkter på om målet för RFNBO ska ligga på 1,5 procent eller om det bör sänkas till 0,8 procent – mot att andelen avancerade biobränslen samtidigt höjs.
Svaren på remissen kommer att avgöra om målen justeras innan lagförslaget presenteras för godkännande senare i år.
Källa: Hydrogen Insight, 2024-05-13