Nytt analysverktyg för klädindustrin

AI analyserar modebranschens trender. Arkivbild

I en redan hårt konkurrensutsatt e-handelsbransch har utmaningarna blivit allt svårare och vissa spår att handelsjättar som Amazon kan vinna ännu mer mark efter att krisen lagt sig. För att jämna ut spelplanen och ge bättre förutsättningar att hantera nuvarande och kommande utmaningar lanserar nykomlingen Norna redan i juni en mjukvara som ska hjälpa den svenska klädindustrin.

Under två års tid har Norna utvecklat mjukvaran Veriscope som gör det möjligt att i realtid följa modebranschen och se utveckling av modeller, prisbilder och mönster direkt i dator eller mobil. Tjänsten samlar data från marknaden, inte från individer vilket särskiljer den från andra liknande lösningar. Genom det användarvänliga gränssnittet kan man, med hjälp av AI och bildigenkänning, enklare analysera och arbeta mer förutseende för att se åt vilket håll marknaden rör sig. Denna typ av big data analys ligger bakom flera e-handelsjättars stora framgångar men många återförsäljare inom modeindustrin har idag inte tillgång till dessa verktyg.

– Modebranschen är motsägelsefull på så sätt att det finns en väldigt hög trendkänslighet och kunskap kring textilier, men när det kommer till tekniska lösningar för att förbättra affären ligger de en bra bit efter. De starka traditionerna har gjort att många bolag inom detaljhandeln har svårigheter att anpassa sig till den digitala världen. Det finns stora möjligheter att arbeta mer med AI och bildigenkänning inom big data, vilket kommer att vara nödvändigt för att bli mer flexibel i handelns nya verklighet, säger Michael Collaros, medgrundare av Norna.

Veriscope kan med hjälp av avancerad AI göra omedelbara analyser av marknaden och anpassa produktion och prissättning på inte bara produkter utan produktkategorier, modeller, färg och mönster. Detta möjliggör ökad omsättning och bättre marginaler samtidigt som analysverktygen i Veriscope minimerar risken för överproduktion, vilket skapar en mer hållbar verksamhet.

Flera företag inom modeindustrin har redan varit involverade i processen, en av dem är branschpersonligheten Anna Lönnerstedt. Med en mångårig erfarenhet, bland annat genom att ha varit med och startat upp J.Lindeberg och som inköpschef för Gudrun Sjödén, idag på Filippa K, har hon bidragit i frågor om behov och förväntningar.

– Det finns ett tydligt behov utav denna typ av tjänst på marknaden. Med hjälp av användarvänliga databaserade analyser anpassade för varje användare är det mycket enklare att agera på snabba förändringar. Dessutom kan nya insikter om vilken efterfrågan vi ser leda till en produktutveckling som annars inte hade skett. Speciellt med tanke på hur applicerbar mjukvaran är och att den kan användas av flera olika aktörer inom branschen, säger Anna Lönnerstedt.