Analytikerfirman ThoughtLab har på uppdrag av ServiceNow tagit fram rapporten “Best Practices of Digital Leaders: Customer Experience” kring frågor som rör olika former av ekologiskt, socialt och verksamhetsbaserat hållbarhetsarbete, ESG.
Undersökningen är besvarad av 1 000 beslutsfattare i 13 länder, däribland Sverige.
Det framgår av rapporten att svenska företag ligger långt framme i arbetet med ESG-frågor och prioriterar området högt.
Enligt rapporten ses en välutvecklad ESG-strategi som en konkurrensfördel i större utsträckning i Sverige än i de flesta länder som omfattas av undersökningen. Redan idag uppger över hälften av respondenterna att ESG skapat bättre förutsättningar att rekrytera och behålla kvalificerad personal och förbättrad innovation och affärsmodeller, medan fler än hälften räknar med att inom två år även kunna räkna hem affärsnytta i form av ökad kostnadseffektivitet (57 procent) och ökade intäkter (54 procent).
Överlag känner de svenska respondenterna av det starka trycket från andra aktörer kring ESG-arbetet – högre än genomsnittet på nästan alla punkter.