Bättre utbildning minskar olyckor med tunga lyft

Utbildningschefen Willis Nordenstam styr telfern på traversen i Demateks utbildningslokal. Foto: Claes Hallencreutz
Dematek har specialinrett en lokal med bl a truckar och en stor travers med telfrar och en hinderbana på golvet samt en betongklump som ska kunna styras av den som opererar traversen och telfern. Foto: Claes Hallencreutz
Branschen har tuffa krav på de entreprenörer de väljer att kontraktera. Den här gruppen får efter godkänt resultat på kursen lyfta tre ton med kran i en kärnteknisk anläggning. Foto: Claes Hallencreutz

Fler än 500 arbetsplatsolyckor inträffar per år där kranar, traverser, telfrar och andra lyftanordningar är inblandade. Tyvärr går det så illa ibland att arbetare och civila personer omkommer. Bättre utbildad personal kan minska antalet olyckor.

Många av olyckorna inom tunga lyft är mycket allvarliga med svåra personskador som följd. Förutom den personliga tragedin skadas också företaget med produktionsbortfall och ekonomiska skador och dessutom riskerar företaget att hållas ansvarig för olyckan med brottsutredning och dom som följd.

Offer och förövareEtt exempel från i år är den 68 meter höga lyftkranen i Malmö som välte i våras. Olyckan har utretts och det visar sig att kranföraren, tillsammans med sin chef, nu misstänks för brottet ”framkallande av fara för annan”. Fortfarande finns ingen officiell förklaring till varför kranen välte. Ingen skadades trots att kranen stod näracentralstationen i Malmö längs en ganska livligt  trafikerad gata. En personbil krossades men föraren av bilen hann ut ur den innan kraschen. Kranen drog också med sig ett flertal lyktstolpar i fallet.

Vanligast är dock att olyckorna som händer sker inom begränsade områden, arbetsplatser där inga civila har tillträde. Claes Hörnfeldt, som är marknadschef på Dematek i Huddinge utanför Stockholm berättar att företaget, förutomatt leverera tung lyftutrustning till industrin, även tillhandahåller utbildningar.– Hela vår utbildning handlar om säkerhet och hur man förebygger olyckor inom främst tunga lyft och fallskydd, säger han.

Hårdare krav i NorgeHur kommer det sig att det förekommer så många olyckor inom tunga lyft i Sverige?– I Sverige finns tyvärr inte samma hårda tvingande lagstiftning kring tunga lyft som i till exempel Norge. Därför finns det fler operatörer med sämre kunskaper i Sverige och därmed en förhöjd säkerhetsrisk, säger Claes Hörnfeldt.Willis Nordenstam är utbildningschef på Dematek i en specialinredd lokal Västerås. I hans arbete ingår bland annat att hjälpa företag med riskanalyser. Ofta kommer frågan efter att olyckor har skett.

Släpar efter sen EU-inträdet– När det gäller arbetsplatsolyckor där tunga lyft är involverade handlar det ofta om bristande kunskap hos dem som sköter maskinerna, det vill säga operatörerna. När vi gick med i EU 1995 förändrades säkerhetsnivån och än idag händer det olyckor där dagens säkerhets- och hälsokrav inte följs – ibland för att man helt enkelt inte vet om att det är ändrade regler och krav som gäller, säger han.

Bygger på AFSTill vardags är Willis instruktör och utbildare på Dematek utbildning i Västerås. Lokalen rymmer en stor travers med telfrar samt diverse andra lyftanordningar och truckar. Alla maskiner är enbart till för utbildning. För tillfället går 12 entreprenörer en grundläggande KIKA-utbildning, Krananvändning Inom Kärnteknisk Anläggning, och de skriver prov uppe på loftet i en av lektionssalarna.Om de klarar provet får de använda lyftinrättningar och lyfta laster på upp till tre ton. För att få lyfta tyngre samt för att få hantera kärnbränsle krävs ytterligare ett par kurser. Willis Nordenstam berättar att de har tuffa kurser som bygger på de lagar och regler som finns i Sverige där AFS:ar förtydligar lagkravet från AML Kap 3 § 3.– Omkring fyrtio procent av tidigare utbildade lyftoperatörer har svårt att klara lyftövningar i vårt kunskapstest. Flera skulle behöva komplettera sin utbildning, säger Willis Nordenstam.

Vanliga orsakerOftast är det den mänskliga faktorn när sådana här olyckor inträffar. Enligt Arbetsmiljöverket, som genom Prevent* undersökt arbetsplatsolyckor inom tunga lyft, finns det framförallt fem områden där orsaker till olyckorna kan sökas.Dessa är bristande kunskap och dokumentation, dåligt säkerhetsmedvetande, brister i instruktioner och arbetsrutiner, otillräcklig riskbedömning samt otillräckliga kontroller och underhåll. Dessutom ligger det ofta brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet till grund för olyckan.

Riskfaktorer för lyftolyckorVissa saker höjer risken att en olycka inträffar. Seupp för följande och åtgärda i god tid:Vanliga risker vid lyftolyckor• Bristande kunskap och dokumentation• Allmänt dåligt säkerhetsmedvetande• Brister i instruktioner och rutiner• Otillräcklig riskbedömning• Otillräckliga kontroller och underhållFörhöjda risker vid avvikande situation• Ovanlig arbetsuppgift utan klara arbetsrutiner• Arbetet ska utföras av nyutbildad, praktikant,eller liknande• De som ska göra jobba är sjuka, trötta, stressadeeller okoncentrerade av annan orsak• Reparationer och underhåll ska utförasSärskilda risker att alltid tänka på• Att kranar och maskiner välter• Att personer i området blir träffade av last somkommer i gungning• Att kranarm eller lyftredskap brister och last rasar• Att obalanserad eller dåligt slingad last rasar