Suvar och kombibilar i all ära. Där är Volvo ett väletablerat bilmärke.
Men för att riktigt platsa jämte märken som BMW och Audi i premiumklassen behöver Volvo en stor sedan som slår.
Nu presenteras S90.
Inbjudna journalister från hela världen är på plats när Volvo Cars presenterar nya S90 i en visningssalong vid Torslandafabriken. Bilen ska byggas där, i Göteborg, men den svenska marknaden blir inte allra viktigast. Här är bilköpare till stor del inriktade på kombimodeller.
Men på många andra marknader, som Kina och USA, behöver Volvo uppdateras med en stor sedan för att räknas som ett verkligt premiummärke.
Bromsar för älgar
Nya S90 ska både kännas lyxig och se lockande ut. De tekniska finesserna är tänkta att vara i toppklass.
Volvo satsar inför framtiden på självkörande bilar, och S90 går en bit på vägen. Den har ett system för halvautomatisk körning, som ger en lätt korrigering av styrningen om bilen inte ligger rätt i förhållande till vägens markeringar.
Autobromsen på S90 erbjuder en världsnyhet. Den reagerar inte bara på andra fordon och människor, utan även på stora djur. Om en älg, häst eller liknande djur dyker upp framför bilen, upptäcks det av autobromsen, som varnar och hjälper till att bromsa.
Samma plattform
S90 är den andra modellen, efter XC90, som byggs på den så kallade Spa-plattformen. Volvo har utvecklat plattformen för att basera alla större modeller på den.
XC90, som sattes i produktion i januari, har hittills varit en framgång. Man har fått betydligt fler beställningar än väntat, och modellen har stor del i att Volvo är på väg mot ett nytt försäljningsrekord.
I fjol sattes årsrekord med nästan 466 000 sålda bilar. I år har man redan sålt 441 000, med en månad kvar. November var Volvos bästa månad någonsin, med 49 000 såld bilar.