Som utlovat har Audi och Porsche i Frankfurt presenterat påkostade elmodeller, i branschskvallret ofta kallade Tesla-dräpare.
Porsches prototyp heter Mission E, en stor sedan som ska kunna gå 50 mil mellan laddningarna. Att fylla batterierna ska bara ta ungefär en kvart, rapporterar The Financial Times.
Bilen påminner därmed mycket om Teslas succé Model S, och har en ännu kortare laddtid. Å andra sidan ska Mission E, om den överhuvudtaget blir verklighet, börja säljas först 2018.
Audis variant heter E-tron Quattro, även den med en räckvidd på minst 50 mil. Den är mer åt suv-hållet, och därmed en konkurrent till Teslas Model X. Men också i det fallet är det flera års glapp till kaliforniska Teslas förmån, eftersom X börjar levereras om några veckor och E-tron Quattro kommer först om flera år.
-Den största utmaningen som Tesla har skapat för alla på marknaden för renodlade elbilar är att måttstocken nu är fastslagen. Och ribban ligger ganska högt, säger Ivan Drury, expert vid bilsajten edmunds.com, till nyhetsbyrån Reuters.
Bilmässan i Frankfurt är de närmaste dagarna öppen för medier och branschfolk, och släpper in allmänheten på lördag.
(TT)