Trots stundtals svidande kritik från flera tunga ägare gick allt valberedningens väg på SCA:s årsstämma. Styrelsen fick ansvarsfrihet och Anders Nyrén blev omvald till styrelseledamot.
SCA väljer nu att avveckla affärsflyget.
Aktiespararna och flera institutioner reserverade sig mot omvalet av Nyrén. Även omvalet av revisorn Anna-Clara af Ekenstam ifrågasattes. Men storägaren Industrivärden såg till att valberedningens förslag gick igenom.
Stämman beviljade ansvarsfrihet för samtliga styrelseledamöter och förre vd:n Jan Johansson, trots den stundtals hårda kritik som framfördes mot främst Sverker Martin-Löf, Anders Nyrén och Johansson.
Slösaktig
Aktiespararnas vd Carl Rosén angrep ledningskulturen i SCA som han kallade slösaktig, gubbaktig och omodern.
Han nämnde den oberoende granskningen av Svante Forsberg och Johan Munck som han anser avslöjar just denna ledningskultur.
-Det här är hårresande läsning, det är knappt man tror att det är sant.
Rosén ifrågasatte också PWC:s oberoende och konstaterade att granskningsrapporterna beställts av styrelsen.
Flera institutioner hade i förväg diskuterat hur de skulle agera på stämman. Anders Oscarsson från AMF var kanske skarpast i sin kritik mot Sverker Martin-Löf. Han drog en parallell med den berömda sagan Kejsaren -Det sorgliga är att ingen vågat säga att kejsaren är naken.
Försvarstal
SCA:s avgående ordförande Sverker-Martin-Löf lyfte i sitt anförande fram vilka värden som SCA:s ledning och styrelse skapat åt aktieägarna genom åren. Han konstaterade att 2014 är det bästa året i SCA:s historia. Martin-Löf summerade sin period som vd och ordförande. Summeringen fick karaktären av ett försvarstal då Martin-Löf noggrant gick igenom alla framgångar SCA haft under hans ledning.
Han försvarade bolagets användande av affärsflyget. Ett bolag som SCA måste ha affärsflyg för att kunna växa genom förvärv, slog han fast. Kostnaden är bara någon promille jämfört med SCA:s totala kostnader, tillade han.
-Användandet av affärsflyget har varit väl avvägt, sade han.
Han tillade att även andra storbolag har affärsflyg, till exempel Ericsson. Men SCA väljer nu ändå att avveckla sin del av affärsflygsamarbetet med Sandvik och Industrivärden. Sandvik har meddelat att också de lämnar flygverksamheten.